Te weinig plaats in Spelenderwijs
Nadat nog maar enkele jaren geleden twee klassen werden bijgemaakt op zolder, kampt de gemeentelijke basisschool Spelenderwijs opnieuw met plaatsgebrek. De directeur heeft zich nu dus opnieuw tot het schepencollege gericht. De school start met 120 tot 130 kinderen, een cijfer dat de laatste jaren ongeveer status quo blijft.
Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Weer naar school. p>
Door de herinrichting van een gedeelte van de zolder enkele jaren geleden, heeft het tweede leerjaar nu een ruim klaslokaal. Het vierde leerjaar kreeg ook een lokaal op zolder, al is dat behoorlijk klein uitgevallen. Komt daar nog eens bij dat de klas van de kinderen van het vierde eigenlijk een computerlokaal is en dat deze kinderen om hun klas te bereiken of te verlaten door de klas van het tweede leerjaar moeten. Ideaal is dat allemaal niet.
“Bepaalde klassen en functies op onze school hebben inderdaad een nijpend plaatsgebrek“, stelt directeur Patrick Firey. “Een nieuw klaslokaal op zolder kan bijvoorbeeld echt niet langer wachten. In het computerlokaal waar het vierde momenteel les volgt, is plaats voor maximum twaalf kinderen, of de computers zouden niet meer kunnen blijven staan. We hebben gelukkig maar tien leerlingen in het vierde, maar ik moet ook naar de toekomst kijken. Het eerste, tweede en derde leerjaar zijn grotere groepen van 15, 16 en 18 kinderen. Dat er dit schooljaar een ruim klaslokaal op zolder bijkomt, is dus echt wel een noodzaak.”
Leraarskamer
Spelenderwijs heeft nog meer plaatsgebrek. Het lerarenlokaal is klein, te klein. Als het hele korps aanwezig is, zijn ze met achttien, maar er zijn maar acht zitplaatsen aan de tafel. Die ruimte uitbreiden, is ook niet eenvoudig. “Een mogelijkheid is om mijn bureau naast het lerarenlokaal te verhuizen”, reageert directeur Firey. “We hebben wel geen evidente alternatieven. Op zolder zou er plaats zijn, maar daar zit ik compleet weggestoken en stelt zich opnieuw hetzelfde probleem. Wie mij wil spreken, zou daarvoor door meerdere klassen moeten, of omgekeerd. Een andere mogelijkheid is om van de berging naast de schoolpoort mijn bureau te maken, maar ook daar moet de haalbaarheid nog onderzocht worden”, klinkt het.
“Om nu nog een lokaal bij te maken, zal het dakgebinte omhoog moeten”
Directeur Firey illustreert het plaatsgebrek op zijn school nog met een anekdote. “Men zal begrijpen dat wij al helemaal geen extra ruimte hebben voor de externen die bij ons op school komen, de logopedisten bijvoorbeeld. In de winter zitten zij vaak op de gang hun werk te doen, maar in de zomer is dat geen optie. De gang is dan ronduit een serre, dus zitten zij tijdens de zomer meer en meer buiten op de speelplaats. Daar is niets mis mee, maar het illustreert wel hoe wij momenteel niets overhebben van plaats. Maar we roeien met de riemen die we hebben.”
Architect nodig
“Wij hebben de noden doorgekregen en ik ben met de leden van de schoolraad ter plaatse gaan kijken”, zegt burgemeester Liefooghe. “Enkele jaren geleden hebben gemeentearbeiders op zolder inderdaad op vrij eenvoudige wijze twee klaslokalen kunnen maken. Om nu nog een lokaal bij te maken, zal het dakgebinte omhoog moeten. We kunnen er dus niet omheen dat we met een architect moeten werken. De gemeenteraad van 24 augustus heeft daarvoor alvast zijn goedkeuring gegeven. Uiteraard is het de gemeente die deze renovatie zal betalen. Het dossier zal later dit jaar worden meegenomen in een begrotingswijziging. Of we niet kunnen wachten op de financiering van het ministerie van Onderwijs? Neen, deze zaak is te prioritair om acht jaar op een wachtlijst te gaan staan.”
Weer naar school
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier