Erwin en Fannie serveren Amerikaanse burgers in Edewalle, maar ook de frieten moeten top zijn: “En geen ‘slunsen’ die zwemmen in ‘t vet”

Erwin Devriendt poseert tussen twee bakbeurten in aan de ingang van Frituur Edewalle. Bij friturist Erwin is de klant altijd koning. © JDK
Jeffrey Dael
Jeffrey Dael Medewerker KW

In oktober vorig jaar ruilden Benny Vergote en Veerle Vanderheeren hun vertrouwde frietstekje in Kortemark voor het zonnige Malta. De frituur werd overgenomen door Erwin Devriendt en zijn echtgenote Fannie Vanhee. Erwin is een friturist die de kwaliteit in zijn zaak hoog wil houden en al snel zijn draai vond in het piepkleine Edewalle.

“Het bevalt me hier uitermate goed in Frituur Edewalle”, aldus uitbater Erwin Devriendt (51). “Het was mijn droom om ooit zelf een frituur te hebben. Ik had er echt geen idee van in welk avontuur ik vorig jaar stapte. We wisten dat de frituur een goede naam had en veel volk trok, maar we hadden echt niet verwacht dat dit zo zou blijven na de overname. We zijn een kleine frituur in een kleine deelgemeente, maar het is soms ongelooflijk vanwaar de mensen de weg vinden naar hier. Daarnet nog stopte hier een hele groep mensen die me rond één uur ‘s middags vroegen of ze nog wat konden eten. Voor mij is dat een heel evidente vraag. Ik ga nooit klanten weigeren of buitensteken. De mensen moeten hier altijd met een goed gevoel toekomen en vertrekken. Het maakt me ook totaal niet uit hoe vaak de mensen hier komen. Ik ben even content als iemand elke week langskomt, of maar twee keer per jaar. Klant is koning in mijn frituur, vandaar dat ik ook altijd zal vragen of het gesmaakt heeft. Ik hecht daar veel belang aan.”

Proper frietvet

“Het is niet omdat het hier een frituur is en geen restaurant, dat het hier niet goed moet zijn. Ik hecht zelf ook veel belang aan hoe de frieten gebakken zijn. Het mogen geen slunsen zijn die zwemmen in het vet, maar het mogen ook geen keiharde frieten zijn. In veel frituren gooien ze het overschot van de gebakken frieten nog eens bij de te bakken frieten. Ik doe dat niet, want dan serveer je de mensen smakeloze, harde stukken aardappel. Ik geef ze liever mee met de klanten of gooi het overschot nog liever weg dan dat ik de klanten tweedehandse frieten serveer. Je ziet, ik ben een zindelijke friturist, hé. We zorgen er ook elke dag voor dat onze klanten in een propere frituur binnenkomen en dat het frietvet ververst wordt zoals het hoort. De klanten smaken dat en het hoort ook zo: frieten moet je bakken in proper frietvet van goeie kwaliteit. Sommige klanten kijken ook raar op als ik vraag hoe hun brochette gebakken moet zijn. We serveren verse runderbrochettes, dus het is toch logisch dat je dat vraagt. De ene klant heeft hem het liefst helemaal doorbakken, de andere niet”, gaat Erwin voort.

“De mensen moeten hier altijd met een goed gevoel vertrekken”

“Waar we ook heel trots op zijn, is ons aanbod verse burgers”, aldus Erwin. “Onze frituur heeft niet voor niets als tweede naam Las Vegas, dus het Amerikaanse tintje dat de vorige uitbaters aan de frituur gaven, hebben we met plezier gelaten. Vandaar dat we al onze burgers, genoemd naar de Amerikaanse staten, zijn blijven serveren en ze hier en daar nog wat verbeterden: de Illinois-burger, de California-burger, de Texas-burger, noem maar op. Mijn vrouw Fannie bakt deze verse burgers voor de klanten en het moet gezegd worden, dat ze dit supergoed doet. Zij pakt ook de bestellingen in, terwijl ik de frieten en de vleesjes bak. En daarnaast doe ik ook de kassa. We hebben gelukkig ook een aantal flexi-jobbers die in het weekend een handje komen helpen, want het is hier soms een echte overrompeling.”

Voorbakken geeft rust

“Tijdens het weekend ben ik hier van 8.30 tot 23.30 uur. Af en toe is er een gaatje om de zondagnamiddag toch eens over en weer naar huis te gaan. Dat hangt af van hoeveel volk er zit en hoelang ze blijven zitten. Nog eens: ik steek nooit iemand buiten. Rond drie uur in de namiddag begin ik mijn frietjes voor te bakken. Dat is een klusje dat ik graag alleen doe. Dat geeft me wat rust. We staan zeker ook open voor tips en vragen van onze klanten. Zo vroegen ze in het verleden al om bepaalde zaken op de kaart te zetten. Als dat mogelijk is, dan doen we dat graag. Zo introduceerden de klanten hier al de XXL-frikandel, de vuurvreters en het Julientje. Edewalle heeft ons echt omarmd. Hoewel we in Aartrijke wonen, zijn we hier heel graag. We kennen al heel wat inwoners en ook met de buren doen we het opperbest. Als het past, dan ga ik eens langs in De Zoeten Inval, het café hier wat verderop”, besluit Erwin.