Kurt Boone beseft dat Ieper andere koek is dan de voorbije wedstrijden: “Aan deelnemen hier hangt een serieus prijskaartje”

© (Foto DM)
Redactie KW

Kurt Boone uit Lo-Reninge start halfweg augustus voor de tweede maal in de Renties Ypres Rally. Samen met corijder Kenny Deroo wil hij geen mal figuur slaan.

“Over mijn eerste deelname, in 2019, kan ik heel kort zijn, gezien we al in de vierde klassementsproef in het decor verdwenen. Reden zal toen wel geweest zijn dat ik nog niet zoveel ervaring had, met pas een handvol wedstrijden achter de rug. Intussen staan al meer dan 20 rally’s op het palmares, met behoorlijke resultaten. Zo werden we begin juli in de TBR-rallysprint 4de algemeen, en in de rally van de Monteberg finishten we als 9de.”

“Ieper is natuurlijk andere koek. En het is voor het ogenblik echt koffiedik kijken hoe de rally zal evolueren. Door de vele WRC-rijders zullen we wel een laat startnummer krijgen, wat automatisch kan zorgen voor vaak stilliggen, door schuivers van voorgaande wagens. De wedstrijd uitrijden zonder noemenswaardige problemen lijkt voor het ogenblik onze enige serieuze doelstelling. Misschien kunnen we wel wat opvallen door het feit dat we de enige Mitsubishi zullen zijn die aan de start verschijnt. Bij mijn weten is het de enige gehomologeerde Lancer. Vorig jaar nog plaatste ik een door de FIA, de internationale autosportfederatie, gehomologeerde benzinetank.”

Ten minste 25.000 euro

“Natuurlijk is een deelname aan een wereldkampioenschapsrally in eigen streek een onuitgegeven iets, maar mocht de kans zich voordoen in de komende jaren, zou ik zeker passen. Dit door het serieus hoog prijskaartje. We hebben nog geen meter gereden en ik lig nu al aan een onkostennota van pakweg 10.000 euro. Dit alleen voor de inschrijving, de verplichte Pirellibanden en de speciale benzine, het is een prijs om achterover te vallen. Als ik even verder reken, met de kosten tijdens de rally en de revisie van de rallywagen na afloop komen we al vlug op een slordige 25.000 euro. En dan mogen we nog geen zware mechanische pech hebben of er ergens van de weg afgaan. Bovendien sparen we nog kosten uit van logies, gezien iedereen van het team uit de streek is. Maar toch zien we het zitten om de strijd aan te gaan. Samen met corijder Kenny Deroo gaan we ons zo goed mogelijk voorbereiden om geen mal figuur te slaan.” (DT)