Knokkeschool krijgt eigen directrice

Nathalie Herremans is de nieuwe directrice van de Knokkeschool. © GJZ
Redactie KW

Nathalie Herremans (50) start komend schooljaar als directrice van de gemeentelijke Knokkeschool. “Door de schaalverkleining voor de directeurs zal elke school nog meer aandacht kunnen besteden aan het uitwerken van de pijlers, bouwstenen en prioriteiten van de school”, klinkt het.

De gemeentelijke Knokkeschool zit middenin een boeiend veranderingsproces. De ‘oude jongensschool’ die vroeger in het honderd jaar oude gebouw van een chicorei-ast huisde, wordt momenteel gerenoveerd tot een leeromgeving voor ‘de bovenbouw’, de klassen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar. “Er werd naarstig geschilderd, we kregen nieuw meubilair, er zijn nieuwe digitale borden en nieuw didactisch en digitaal materiaal. Waar jarenlang de kinderen enkel tot het derde leerjaar in Knokke naar school konden, kunnen ze dit nu tot het zesde leerjaar. Kinderen uit de jonge wijken in aanbouw in Zwevegem zullen zo een school kunnen kiezen in hun dichte omgeving”, verduidelijkt Nathalie Herremans.

We willen niet enkel studiehoofdjes afleveren

Net voor de vakantie werd ook de schooltuin in gebruik genomen: een schaduwrijke speel- en leeroase die de speelplaats van de bovenbouw met de pastoriewoning verbindt. In die woning zal later de voor- en naschoolse opvang een eigen plek vinden.

Schaalverkleining

Nathalie Herremans, die tot nu toe directeur was van de gehele lagere afdeling van Gemeenteschool Zwevegem (Kouter, Groene Kouter, Knokke), wordt nu dus exclusief directeur van de volledige Knokkeschool. “De Knokkeschool krijgt terug een eigen directeur. Een nieuwe directeur zal het ambt opnemen voor Kouter lager en Groene Kouter. De grotere aanwezigheid in de school zal de samenwerking met ouders, kinderen en leerkrachten zeker ten goede komen.”

Volgens Nathalie zal door de schaalverkleining voor de directeurs elke school nog meer aandacht kunnen besteden aan het uitwerken van de pijlers, bouwstenen en prioriteiten van de school. Zo wil men in de Knokkeschool de bouwsteen ‘zelfstandigheid’ meer fundament geven door prioriteit te geven aan ‘leren leren en studeren’ op een kind- en leerkrachtvriendelijke manier. Van de Koning Boudewijnstichting kreeg de school 3.700 euro steun toegewezen.

Viersporenbeleid

Alle klassen werken met een viersporenbeleid, een systeem van gedifferentieerd werken waarbij leerlingen op hun eigen niveau leren. “Het viersporenbeleid zorgt er voor dat de gewone klasgroep de leerstof verwerkt maar dat ook de kinderen die meer zorg of tijd nodig hebben, die ook krijgen. Sommige kinderen volgen zelfs in de eigen klas een aangepast traject voor taal of rekenen. Ze blijven bij de klasgroep maar werken op een ander niveau”, klinkt het. “Naast het aanbrengen van de leerinhoud is het uiteraard heel belangrijk dat leerlingen ook aanleren om die inhouden te verwerken, te studeren en dat ze hun studievaardigheden en werkhouding ontwikkelen. Dit is zo belangrijk voor de kinderen om in latere levens- en studiefasen zelfstandig hun pad de kunnen bewandelen.”

Omdat het de laatste jaren overduidelijk werd dat digitaal leren niet meer weg te denken is, stapte de Knokkeschool ook in het i-Learnproject, waarmee de Vlaamse overheid wil inzetten op verantwoord en duurzaam gebruik van technologie, om leerkrachten te helpen personalisatie te implementeren in de Vlaamse lagere en secundaire scholen.

Hartje

“We willen natuurlijk niet enkel studiehoofdjes afleveren. In het logo van de school staat een hartje centraal. De hartjes én de hoofdjes, handen én voeten, zullen ook in de toekomst zijn waar het in de Knokkeschool om draait: we streven naar beleefde, warme, respectvolle, gelukkige en zorgende kinderen die zelfstandig hun leren leren reguleren, die hun talenten ontdekken en durven gebruiken”, besluit Nathalie. (GVH)