Directiewissel in VBS Rodenburg: “Elk kind beter leren leren”

Bastien Devos gaf de fakkel door aan Stephanie Bastoen. (Foto EDB)
Redactie KW

Stephanie Bastoen (32) is de nieuwe directeur van basisschool Rodenburg in Marke. Ze volgt Bastien Devos (46) op die nascholing zal geven en pedagogisch begeleider wordt.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Weer naar school.

Bastien Devos groeide op op Sint-Lodewijk in Deerlijk en woont in Zwevegem. Hij begon nadat hij afgestudeerd was te werken in het buitengewoon onderwijs, toen nog De Kim in Deerlijk. Later verhuisde hij naar De Klimop in Zwevegem. “Daarna deed ik beleidsondersteuning in Sint-Denijs en 11,5 jaar geleden maakte ik de overstap naar de Rodenburgschool, waar ik directeur werd.” Bastien houdt van koken, tuinieren, schilderen en muziek beluisteren.

Projectmatig

Voor het nieuwe leerplan ZIL dat nu in de meeste vrije scholen gelanceerd wordt, was de Rodenburgschool vorig schooljaar al een pilootschool. ZIL staat voor ‘Zin In Leren, Zin In Leven’. “Mijn nieuwe taak zal er in bestaan om halftijds nascholing rond dit nieuwe leerplan te geven in de scholen in Zuid-West-Vlaanderen”, zegt Bastien, die ook halftijds pedagogisch begeleider vanuit het bisdom Brugge wordt.

Ik heb altijd achter de visie van ZIL gestaan. Ik herinner me nog mijn leerkracht uit het derde leerjaar. Hij kwam de klas binnen met een zonnebloem en gebruikte die om verschillende leerdomeinen te integreren, zoals de bloei van de bloem en het maken van groeimeters. Ik heb het nooit meer vergeten.”

“Natuurlijk leg je als directeur je eigen klemtonen” – Stephanie Bastoen

Stephanie Bastoen is gehuwd met Kristof Pauwels. Het koppel heeft met Alexander (6) en Hannelore (3) twee kinderen, aan wie ze de meeste van haar vrije tijd besteedt. Ze houdt ook van koken. In 2005 studeerde ze af als leerkracht lager onderwijs. “Ik volgde aansluitend de Dhos-opleiding (Diploma Hoger Opvoedkundige Studiën, red.) omdat ik toen al voor mezelf toekomstperspectieven zag als directeur“, zegt Stephanie, die opgroeide in onderwijsmiddens. Haar oom was schooldirecteur in Waregem en haar ma werkte er op het secretariaat.

Stephanie werkte eerst als leerkracht lager onderwijs, tot ze drie jaar geleden werk vond als halftijds directeur van basisschool Nieuwen Bosch in Gent. “Ik voelde dat mijn ambities hoger lagen en was toch nog verder op zoek naar iets voor mezelf. De vacature als directeur van VBS Rodenburg sprak me enorm aan omdat wij in Gent ook een pilootschool voor ZIL waren.”

“Net zoals Bastien ben ik een ‘ZIL-dromer’.” Stephanie heeft zeker niet de bedoeling om impulsief veranderingen in de school door te voeren. “Eerst zal ik de situatie bekijken en kijken wat de noden van de leerkrachten en van de school zijn. Natuurlijk leg je als directeur je eigen klemtonen.”

Zin In Leren

Terwijl de andere scholen binnen het Katholieke net het nieuwe leerplan opstarten, moeten de pilootscholen van vorig jaar nu de visie van het leerplanconcept leren kennen. Van wat vorig jaar aangeleerd werd, gaan we dit jaar naar een concretere uitwerking. “Binnen ZIL wordt vooral de nadruk gelegd op de persoonsgebonden ontwikkeling.”

“De motivatie ligt hoger en een gemotiveerd kind komt beter tot leren”

“Er wordt ook niet meer gesproken over leervakken maar over ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s. De leerkrachten kijken meer wat hun klas nodig heeft en spelen meer in op de noden van de klasgroep. De leerlingen hebben meer inspraak in wat ze willen kennen en willen doen.”

“Waar vroeger handleidingen gevolgd werden, is er nu meer vrijheid om zelf de inhoud en de werkvorm die je gebruikt in je les te bepalen. We brengen meer vaardigheden aan bij de kinderen in de voortdurend veranderende maatschappij. De motivatie van de kinderen wordt op die manier verhoogd en als een kind gemotiveerd is, komt het beter tot leren. We kijken dus nu al hoe we het kind later beter kunnen laten leren leren.”

(Els Deleu)