Bij De Zonnebloem in Izegem hebben ze met Baziel een schoolhond

Directeur Lynn Moyaert en leerkracht Annelies Lafaut ontfermen zich over Baziel, de nieuwste aanwinst van de Zonnebloemschool. (foto Frank) © (foto Frank)
Philippe Verhaest

Het meest opvallende nieuwe gezicht bij De Zonnebloemschool bij de start van het schooljaar wordt ongetwijfeld Baziel. Geen leerling, maar wel een schattige schoolhond. Een weloverwogen beslissing, zo blijkt. De school biedt vanaf dit schooljaar ook kleuter- en lager onderwijs voor kinderen met autisme aan en een schoolhond zorgt voor een lagere drempel. “Hij moet dé mascotte van onze school worden”, glimlacht directeur Lynn Moyaert.

De Zonnebloemschool focust zich op kinderen die in het buitengewoon onderwijs terecht kunnen en door het Centrum voor Leerlingbegeleiding (CLB) naar hen doorverwezen zijn. “Dat gaat over leerlingen met een leerstoornis of -achterstand”, verduidelijkt directeur Lynn Moyaert (35).

Daar komt dit schooljaar een volledig nieuw pakket bij, want vanaf maandag 2 september kan je bij De Zonnebloemschool ook terecht voor type 9-basisonderwijs voor kinderen en kleuters met een autismespectrumstoornis. “Een meer dan welgekomen aanvulling, maar dit brengt een pak veranderingen binnen de schoolmuren met zich mee. Ons team werd bijgeschoold en doordat we vanaf nu ook kleuteronderwijs zullen organiseren, hebben we onze speelplaats moeten opdelen. Een omheind gedeelte is nu voorzien voor de allerkleinsten.”

Kleine klasjes

De Zonnebloemschool werkte telkens met de leerling centraal al erg gestructureerd, maar die visie wordt nu nog verder uitgerold. “Dat is nodig om kinderen met autisme een geborgen en comfortabele omgeving aan te bieden. De lage klassen met type 9-onderwijs zullen maximaal negen kinderen tellen, op kleuterniveau is dat hoogstens zes.”

Met een hond in de klas leren kinderen hun angsten overwinnen en hoe ervoor te zorgen

De klaslokalen werden dan weer zo ingericht dat elke leerling zijn eigen zogenaamd ‘werkhuisje’ heeft. “Een eigen ruimte waar de kinderen zich kunnen afzonderen van de rest van de klas om hun taak uit te voeren. Elke leerling heeft ook een geluiddempende koptelefoon ter beschikking om overbodige prikkels te neutraliseren. Op die manier zullen we nóg meer op maat van het kind werken. Tot vorig schooljaar lag de focus op leerstoornissen, nu komt daar ook het socio-emotionele aspect bij. Een uitdaging, maar die willen we met beide handen aanpakken. Onze missie is om onze leerlingen een tweede thuis te geven waar ze zich goed voelen, een houvast vinden en samen kunnen groeien.”

Dat er nood is aan type 9-onderwijs in regio Izegem, bewijzen de inschrijvingen. “Tot vorig schooljaar moesten kinderen daarvoor naar Roeselare of Deerlijk. Op twee plaatsen na zijn we ondertussen volledig volzet. Dit toont aan dat ouders hier wel degelijk op zaten te wachten. Ons team is enorm gemotiveerd en vanaf dit schooljaar hebben we ook een voltijdse ergotherapeute in dienst om onze leerkrachten te ondersteunen. In totaal zullen vier nieuwe krachten bij De Zonnebloemschool starten.”

Rustpunt

De meest opvallende nieuwe verschijning is echter geen leerkracht of leerling, maar een heuse schoolhond. Vanaf volgende week zal Baziel, een schattige King Charles Cavalier, vier dagen op vijf in de Zonnebloemschool rondhuppelen. “Een weloverwogen beslissing”, benadrukt Lynn Moyaert. “Een hond zorgt voor een rustpunt bij kinderen en kan het sociaal contact bevorderen. De stap naar een dier is vaak kleiner dan naar een mens. En door een hond in klas te hebben, leren sommige leerlingen ook hun angsten overwinnen en ontdekken hoe ze er zorgzaam mee moeten omgaan.”

“Aan de komst van Baziel zijn wel duidelijke regels gekoppeld. “Wanneer Baziel een zwart sjaaltje aan heeft, mogen de kinderen hem aaien. Een rood sjaaltje betekent dat ze hem even met rust moeten laten. Juf Annelies Lafaut zal zich om onze hond bekommeren. Hij woont bij haar thuis en komt dus vier dagen per week mee naar school. Annelies trekt met Baziel ook ook naar de hondenschool en zijn mandje staat bij haar in de klas. We hebben al konijnen, cavia’s, ganzen, eenden en kippen op school, maar Baziel moet dé mascotte van de Zonnebloemschool worden.”

De school telt momenteel 120 leerlingen die het basisaanbod volgen en 35 kinderen die in het type 9-verhaal zullen stappen. In totaal werken 35 mensen in de Zonnebloemschool. Dit schooljaar start er ook een samenwerking met Art’Iz waarbij er binnen de schoolmuren muziekles zal gegeven worden.