Unizo Leiekracht organiseert geslaagd politiek debat

Alain Top, Tijs Naert, Michaël Vannieuwenhuyze, Francis Pattyn, Patrick Claerhout, Célestine Vandeputte, Rik Vandenabeele en Thomas Deruyck (v.l.n.r.) gingen met elkaar in debat (Foto LOO).
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Harelbeke werd getrakteerd op het kopstukkendebat van Unizo Leiekracht in cc Het Spoor. Vooruit-Groen, Team Harelbeke, N-VA en Vlaams Belang lieten er hun licht schijnen op enkele thema’s die leven in de stad. Hannes Heynderickx was moderator.

Voor Vooruit-Groen waren burgemeester Alain Top (Vooruit) en schepen van Mobiliteit Tijs Naert (Groen) van de partij. Team Harelbeke stuurde de kopstukken Michaël Vannieuwenhuyze (Open VLD) en schepen van Onderwijs Francis Pattyn (CD&V). N-VA ging logischerwijs voor lijsttrekker Patrick Claerhout, maar bracht ook de frisse wind Célestine Vandeputte, communicatieadviseur voor de N-VA in Brussel, mee. Rik Vandenabeele en Thomas Deruyck waren aanwezig voor Vlaams Belang. We kregen een debat dat over inhoud ging, met een moderator in de vorm van Hannes Heynderickx, chef politiek van Het Nieuwsblad, die iedereen scherp wist te houden. De twee ‘grote’ kartels wisten elkaar af en toe een sneer te geven.

Gemeentebelastingen

Het eerste grote thema dat werd aangekaart waren de gemeentebelastingen. Aan het begin van de legislatuur zijn die gestegen. Burgemeester Top kwam daarover het eerst aan het woord. “Kijk, niemand betaalt graag belastingen, maar voor een goeie dienstverlening is er geld nodig.” De burgemeester deed de technische kant van de gemeentebelastingen daarna uit de doeken. Daarbij valt het vooral op dat een stad als Harelbeke ongunstig behandeld wordt wat het Gemeentefonds betreft. Harelbeke wordt negen keer minder bedeeld dan bijvoorbeeld Kortrijk”, aldus Top. Dat is drie keer minder als je het bedrag per inwoner bekijkt. “Er is echt geen ruimte om de belastingen te verlagen”, klonk het nog.

Patrick Claerhout van N-VA repliceerde gedurfd: “Ik kan de opmerking over het Gemeentefonds zeker volgen, maar de verhogingen van de andere belastingen waren niet nuttig. Na de verkiezingen had het stadsbestuur veel ambitie. De hoogste investeringen ooit werden aangekondigd. Die zijn ondertussen allemaal doorgeschoven naar de volgende legislatuur.”

Tijs Naert reageerde daar later op dat er wel degelijk veel onder handen is genomen, zoals de Markt in Harelbeke, wat voor rumoer in de zaal zorgde. Het wegvallen van de parking aan de Markt was trouwens later ook nog een thema dat de gemoederen beroerde.

Parkeerplekken

Dat sloot dan ook naadloos aan bij het tweede grote thema: mobiliteit. Zelfs in de meerderheid bleek er discussie te zijn over de fietsstraten. Schepen Francis Pattyn vindt dat er de jongste legislatuur te veel fietsstraten zijn ingevoerd: “Ik kan het snappen als je in een korte straat een fietsstraat invoert, maar in pakweg de Tweebruggenstraat kan het niet.” Ook Célestine Vandeputte kaartte aan dat het plan met de zone 30 en fietsstraten terug naar de tekentafel mag. “Francis Pattyn ging wel akkoord met de aanpassing in de Tweebruggenstraat”, reageerde Top. “Je speelt al oppositie, maar je keurde het wel goed”, zette de burgemeester ons op scherp.

En dan kwam het meest verhitte onderwerp nog: de vermindering van het aantal parkeerplekken op het Marktplein. Vannieuwenhuyze sneed het onderwerp aan: “We mogen echt geen parkeerplekken gaan wegnemen voor de lokale handelaars, zoals op het Marktplein.” Top herinnerde ons er daarna aan dat de eerste plannen voor het Marktplein al in 2007 gemaakt zijn, maar het was vooral de volgende tussenkomst van Tijs Naert die het publiek niet kon smaken: “Wij hebben daarvoor 500 à 600 mensen bevraagd. 60 procent bleek voor de aanpassingen op het Marktplein te zijn.” Een luid gelach volgde vanuit het publiek en moderator Heynderickx besloot gevat. “Dat zal dan geen 60 procent van deze zaal geweest zijn!”

Fusioneren

Het laatste luik ging over evenementen en vrije tijd in Harelbeke. “De infrastructuur voor vrijetijdsbesteding in Harelbeke is verouderd”, pikte Vannieuwenhuyze in op een vraag. “Dat nu nog gaan inperken is gevaarlijk.” De algemene consensus was dat het niet makkelijk wordt op budgettair vlak voor vrije tijd in de stad. Het wordt een belangrijke keuze voor het nieuwe stadsbestuur of bijvoorbeeld het contract voor de E3 Saxo Classic wordt verlengd.

Ten slotte legde Heynderickx nog enkele ja-neevragen voor. “Ga je wel of niet fusioneren?” was een eerste. Geen enkele partij wil, maar ‘als het moet’, dan zou men liefst met Kuurne fusioneren. Alain Top kreeg ook de vraag wat er gebeurt als Melissa Depraetere meer voorkeursstemmen zou halen dan hij.

“Geen enkele partij wil fusie, maar als het moet dan liefst met Kuurne”

“Dat moet je haar vragen. Er zijn daar geen afspraken over.” Opnieuw volgde er gelach in de zaal. En wat is het plan van N-VA ten slotte? “We zitten hier met twee grote blokken, maar we gaan uit van onze eigen sterkte. Ideologisch gezien staan we wel dichter bij Team Harelbeke, maar laten we zien wat er gebeurt eens de kaarten geschud zijn.”