Mobiliteit en parkeren blijven grote twistpunten in Oostende
Op het vlak van mobiliteit en parkeren is er de voorbije jaren veel veranderd. Met name in het centrum kwamen er fietsstraten en een eigen systeem van verkeerslussen. Dat zorgde niet zelden voor kritiek van fietsers, handelaars en klanten. Is het centrum van Oostende voldoende bereikbaar?
De O-Mens wil (ondergrondse) randparkings. Yves Miroir: “Wij vinden dat de stad zich niet moet aanpassen aan grotere auto’s maar meer moet focussen op toegankelijkheid via het STOP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer en personenwagens. We willen investeren in ondergrondse randparkings om open ruimtes te behouden zoals het Maritiem Instituut. Of de oude stationsparking in Zandvoorde, gekoppeld aan een sterk openbaar vervoer. Bovengronds kan voor ons echter niet. We willen de infrastructuur voor fietsers en wandelaars verbeteren en het openbaar vervoer versterken. Bij openbare werken willen we een fietstest uitvoeren. Voor De Lijn streven we naar maximale inspraak en goede ontsluiting van Raversijde. Bussen moeten niet langer met draaiende motor wachten bij de luchthaven om de luchtkwaliteit te verbeteren.”
Trots op Oostende
Ook voor Trots op Oostende is een randparking de oplossing. Bart Tommelein: “De pijnpunten op het vlak van mobiliteit in Oostende moet je opsplitsen in twee soorten. De eerste zijn de probleempunten die het hele jaar door moeilijk zijn zoals bijvoorbeeld de Torhoutsesteenweg. Daar willen we werken met een proefopstelling om een oplossing te zoeken voor de files. Los daarvan willen we een mobiliteitsplan voor de hele stad, want het huidige is beperkt tot het centrum. Daarnaast zijn er plaatsen waar het verkeer stropt bij grote drukte maar dat is een beperkt aantal dagen per jaar. Hiervoor is een brede aanpak nodig, we moeten het verkeer vermijden in het stadscentrum. Hiervoor bouwen we een randparking in combinatie met openbaar vervoer, elektrische stadsbus en deelfietsen. Met digitale infoborden zetten we in op een vlotte verbinding naar het stadscentrum of het strand.”
Vooruit Plus
Vooruit Plus wil een uitbreiding van kort parkeren in het centrum. John Crombez: “In alle wijken van Oostende is er wel enige vorm van parkeerproblematiek. Zeker als het bezoekersaantal oploopt en de parkeerdruk stijgt omdat de bezoekers in de wijken gaan parkeren in plaats van in de voorziene parkings. Dit is zeer vervelend en frustrerend voor de wijkbewoners. Daarom moet er een randparking komen voor bezoekers met pendelbussen van en naar het centrum. Op die manier kunnen ze hun wagen betaalbaar parkeren en naar het stadscentrum pendelen met de bus. Ze hoeven deze dan niet meer in de wijken te zetten.”
“De voorzieningen voor minder mobiele mensen moeten beter, het kort parkeren in het handelscentrum moet uitgebreid worden en de toegankelijkheid voor zorg- en dienstverleners kan het best herdacht worden.”
N-VA
Proefopstellingen op de Torhoutsesteenweg zijn voor N-VA een eerste stap. Charlotte Verkeyn: “De fileproblematiek op de Torhoutsesteenweg moet eindelijk eens aangepakt worden. Wij willen beginnen met proefopstellingen die het shoppende van het doorgaande verkeer scheiden. Het voordeel aan proefopstellingen is, dat indien er ontevredenheid is, we deze kunnen wegnemen en een andere proefopstelling kunnen uitproberen om te zien of de doorstroom dan beter is. Wij zijn geen voorstander van een autovrij centrum. Wij willen wel dat lang parkeren kan gebeuren vlakbij, maar niet noodzakelijk in het centrum.”
“Shopparkeren, kort parkeren en bewonersparkeren in het centrum moeten uitgebreid worden en ook klantvriendelijker gemaakt worden. Daarnaast kan op tal van punten gefaciliteerd worden, gaande van meer parkeerautomaten tot overdekte fietsenstallingen en het herdenken van het parkeerbeleid voor tweeverdieners.”
Vlaams Belang
Vlaams Belang wil een voordeliger parkeertarief voor Oostendenaars. Tom Lamont: “Zeker tijdens de zomermaanden is het duidelijk merkbaar dat het centrum volledig dichtslibt. Vlaams Belang pleit voor het inzetten op randparkings om de toeristenstroom beter te kunnen opvangen. Het centrum moet echter wel bereikbaar blijven voor onze inwoners. Een snelle boodschap, een bezoek aan medische praktijken of het ontdekken van handelszaken moeten mogelijk blijven voor alle inwoners van Oostende, van jong tot oud, van rijk tot arm. Daarom pleiten wij ook voor een vorm van een voordeliger parkeertarief voor inwoners van onze stad.”
PVDA
PVDA wil ook op de wijk faciliteiten. Dirk Vanmassenhove: “We vragen de herinvoering van afgeschafte haltes en gratis openbaar vervoer. Aan de bushaltes moeten ook gratis deelfietsen komen. Er moeten ook voldoende bussen voorzien worden voor vervoer van mensen met een beperking van en naar dagcentra en ziekenhuizen. Er moeten in Oostende ook meer parkeerplaatsen komen voor mensen met een beperking. En ook meer gratis parkeerplaatsen voor zorgverstrekkers. Elke wijk moet ook voorzien worden van parkings, deelfietsen en goede busverbindingen om het centrum te bereiken.”
Gemeenteraadsverkiezingen 2024
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier