Het gemeenterapport van Pittem: Mobiliteit en verkeersveiligheid blijven voer voor discussie

De discussie over de afsluiting van de knip aan de Kromte was wellicht een voorproef van wat tijdens de komende legislatuur rond het Lokaal Mobiliteitsplan de gemoederen zal beroeren. © JG
Jan Goossens
Jan Goossens Medewerker KW

Op zondag 13 oktober mag je weer kiezen wie de komende zes jaar Pittem zal leiden. Maar hoe heeft het huidige gemeentebestuur het gedaan? Welke projecten werden gerealiseerd, welke op de lange baan geschoven? Wat pakte het bestuur goed aan, waar werd geflaterd? Je ontdekt het in dit gemeenterapport.

Wat gebeurde er bij de vorige lokale verkiezingen in 2018?

Verkiezingszondag 14 oktober 2018 zal in Pittem de geschiedenis ingaan als ongemeen spannend. In een nek-aan-nekrace hielden CD&V en NPE gelijke tred, maar uiteindelijk haalde CD&V het met negen tegen acht zetels. .

De gemeenteraad kende enkele wijzigingen in de loop van de legislatuur. In september 2020 besloten NPE-raadsleden Lionel Debever en Jeroen Delmotte hun gemeenteraadszetel door te geven aan Renzo Callant en Nathalie Delmotte. Tijdens de gemeenteraad van 13 december 2021 zette Paul Lambrecht een punt achter een politieke carrière van 35 jaar en gaf hij zijn schepensjerp door aan Stijn Vandenhende, wiens plaats in de gemeenteraad werd ingenomen door Arne Min Jou. Op 1 september 2022 viel de grootste verschuiving te noteren, want die dag stopte Ivan Delaere na 25 jaar dienst als burgemeester van Pittem. Hij gaf zijn sjerp door aan Denis Fraeyman, die in het schepencollege werd opgevolgd door Heidi Lievrouw. Haar vrijgekomen plaats in de gemeenteraad werd ingenomen door Sara Defreyne, die recent door haar zwangerschap haar zitje nog voor enkele maanden doorgaf aan Linda Vanmaele.

Lees verder onder de verkiezingsuitslag van 2018

Wat waren de belangrijkste realisaties?

Wanneer we er het programma van de meerderheid bijnemen en kijken naar de gerealiseerde dossiers, dan komen we allereerst bij de heraanleg van de Egemstraat. De werken beroerden aan het begin van de legislatuur regelmatig de gemoederen en werden in 2020 afgewerkt. Sinds enkele maanden namen de aanleg van nieuwe riolering en de heraanleg van de straten in de Molenakker de fakkel over. Ook deze werken zorgen voor heel wat ergernis en beroerden recent nog de gemeenteraad van september. Op het vlak van waterbeheersing werden twee gecontroleerde overstromingsgebieden aangelegd, één op de Blekerijbeek tussen de Koolskampstraat en de Kapelleweg en een tweede langs de Zwartegatbeek tussen de Tieltstraat en de Puttensdreef. Ten slotte kunnen we uiteraard niet om het Lokaal Mobiliteitsplan heen, dat als een rode draad door de legislatuur liep en dat al heel wat stof heeft doen opwaaien (denken we maar aan de discussie over het al dan niet afsluiten van de knip aan de Kromte). Beide partijen zijn het er over eens dat mobiliteit en verkeersveiligheid essentieel zijn, alleen over de concrete invulling hiervan lopen de meningen vaak nogal uiteen.

Waar sloeg het gemeentebestuur de bal mis?

Toen we halverwege de legislatuur de tussenbalans opmaakten, konden we nog van een aantal miskleunen spreken, maar inmiddels is in een aantal daarvan schot gekomen. Allereerst is er de restauratie van de Plaatsmolen, die sinds 2002 als een zwaard van Damocles boven de legislatuur bleef hangen. Inmiddels werd met veel doorzettingsvermogen en het aanspreken van de juiste mensen het subsidie- en uitvoeringsdossier goedgekeurd. De Pittemnaren mogen dus hopen dat ze tijdens de komende legislatuur weer de wieken zullen zien draaien. Een tweede dossier dat eind 2021 nog hangende was, was de herinrichting van de Markt en de aanpalende zijstraten. De voetpaden en parkeerstroken werden intussen vernieuwd en de herinrichting van de Markt zit vervat in het goedgekeurde Lokaal Mobiliteitsplan. Wanneer de werken zullen uitgevoerd worden, blijft echter een vraagteken. En dan is er nog de heraanleg van het fietspad langs de Turkijensteenweg. Inmiddels heeft Tielt de Egemsesteenweg volledig vernieuwd en van een gescheiden fietspad voorzien, maar blijft het vanaf de gemeentegrens met Pittem hobbelen over een krakkemikkig fietspad.

Hoe blikken we terug op de voorbije zes jaar?

Aan het einde van de legislatuur mogen we stellen dat zowel meerderheid als oppositie hun taak met de nodige verantwoordelijkheid en het nodige wederzijds respect hebben volbracht. Meerderheidspartij CD&V heeft heel wat van de vooropgestelde projecten en dossiers uitgevoerd. Naast de al aangehaalde dossiers komt er, na wat vertraging door corona en de economische crisis, schot in de plannen voor de bouw van een nieuwe sporthal. Op de sportsite werd een kunstgrasveld aangelegd en rond de Finse piste rond de bufferbekkens werd verlichting geplaatst. Er werd verder werk gemaakt van de verledding van de openbare verlichting, zodat deze nu nagenoeg overal kan gedimd worden, en het onderhoud en de heraanleg van de landelijke wegen werd verdergezet. Op sociaal vlak werd aandacht besteed aan het sociale woningprobleem en werden recent nog plannen gemaakt voor de realisatie van een lokaal dienstencentrum naast het WZC. Zoals het een goede oppositiepartij betaamt, volgde NPE de genomen beslissing nauwlettend op en legde nadrukkelijk de vinger op de gevoelige plaats bij die zaken waarvan ze vonden dat ze niet verantwoord waren.