Ann Brusseel (Vooruit Plus) wil ander onderwijsbeleid in Oostende: “Meer acties nodig tegen schooluitval en achterstand”
Er moet een actievere aanpak komen om leerachterstand bij kinderen en schooluitval weg te werken. Dat zegt Ann Brusseel, voormalig parlementslid en onafhankelijk kandidate voor Vooruit+ bij de gemeenteraadsverkiezingen. Bemiddelaars, tolken, meer zomerscholen en brugfiguren zijn de oplossing.
“Uit cijfers blijkt dat het aandeel kinderen in Oostende met een andere thuistaal dan het Nederlands groter is dan het Vlaams gemiddelde. Bij de kleuters is dat 38 procent, tegenover het Vlaams gemiddelde van 23 procent. In de lagere school is dat 34 procent tegenover 21 procent. Dat zet zich ook door in het secundair”, zegt Ann Brusseel, zelf lesgever.
Diversiteit
“Voor die kinderen is dat een handicap op hun schoolprestaties. We moeten inspanningen leveren om die leerlingen te helpen, want als Nederlands niet de thuistaal is, dan hebben die jongeren een groter risico op achterstand. Cijfers tonen ook aan dat de schoolachterstand in Oostende dubbel zo hoog is als in Vlaanderen. Bij jongeren die Nederlands niet als thuistaal hebben, is dat 20 procent. Oostende zit met cijfers van andere grootsteden omwille van de superdiversiteit. Die is er minder in andere centrumsteden. Oostende moet meer inspanningen doen.” Brusseel zegt dat er dringend actie nodig is en wijst er op dat de houding van de Oostendenaar tegenover diversiteit negatiever is dan vroeger.
Oplossingen ziet Ann Brusseel onder meer door het uitgebreider inzetten van brugfiguren. “Die zijn er al, maar we moeten er meer op inzetten gezien de sociale problematiek. Die brugfiguren zijn voor ouders een aanspreekpunt en kunnen hen zekerder doen voelen om over problemen te spreken”, aldus Ann Brusseel.
Anderstalige ouders worden in hun contacten met de school vaak bijgestaan door de kinderen zelf, soms komen ook oudere broers naar het schoolcontact. “Ouders moeten Nederlands leren, maar dan moeten we ook de wachtlijsten wegwerken om dat te kunnen doen. Bovendien kunnen ouders die Nederlands leren niet al meteen een complexe discussie voeren over de puberende kinderen. Daarom moeten we durven denken aan het inzetten van tolken. Het zal ook de ouders versterken in hun ouderlijk gezag.”
“Voor het middelbaar wil ik bemiddelaars inzetten. Dat zijn personen die de culturele achtergronden kennen en de gesprekken kunnen voeren als het echt moeilijk gaat tussen ouders en school of tussen leerkracht en leerling. En die problemen zijn er, we moeten er niet flauw over doen. Denk maar aan het aantal leerlingen dat niet deelneemt aan een zwemles of turnles omwille van een andere culturele achtergrond. De inzet is een goed middel in de strijd tegen polarisatie en het werkt in Gent”, zegt Brusseel.
Zomervakantie te lang
“De vakantie van twee maanden is lang voor kinderen die net onze taal leren. Ze onderdompelen in een zomerschool gedurende een tweetal weken om taal te onderhouden, is een noodzakelijke oplossing. Er zijn nu zomerscholen, maar niet elk kind krijgt de kans om er aan deel te nemen. Daarom moet de stad meer inzetten op zomerscholen op de Konterdam, Vuurtorenwijk en Westerkwartier”, besluit Ann Brusseel.
Gemeenteraadsverkiezingen 2024
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier