Het Kortrijkse Bossuwé Brewing bestaat bijna één jaar. Géraldine Legein en Gaëtan Vandenbulcke steken al hun creativiteit en ondernemerszin in het ontwikkelen van het biermerk. Dankzij Actie voor Starters stonden ze met hun product op de Horeca Expo in Gent.
Sinds vorig jaar in december hebben Géraldine Legein (23) en Gaëtan Vandenbulcke (29) een kantoor in ‘t Werkpand Kortrijk, gelegen in het Ondernemerscentrum in de Leiestraat. De start-up schoot meteen uit de startblokken en de jonge zaakvoerders zijn blij met de stand van zaken na bijna één jaar ondernemen. “Bossuwé Brewing is een heel leuk project. Het voelt goed om te zien waar we staan en we kunnen ons steeds meer toeleggen op wat we graag doen.”
Creatief met experiment
Aan de basis van Bossuwé Brewing ligt de zin voor actie en ondernemen. “Bier is een heel mooi product en ook de sector is heel boeiend. Je kan het een uit de hand gelopen passie noemen. Met bier kan je nog veel doen, ook in België. Over de hele wereld is er voor craftbeer nog veel ruimte.”
De visie van de jonge ondernemers is daarom heel breed. “Als je je niet vastpint op regeltjes is er heel veel mogelijk. We houden ervan om de boel open te trekken. Als je een idee hebt, houdt niks je tegen om er op een verstandige manier iets mee te doen. Optimistisch zijn en recht vooruit willen gaan, is onze stijl en die vind je ook terug in onze vormgeving. We laten ons graag inspireren door andere culturen.”
“Wie zin heeft in avontuur en zich laat leiden door het moment, houdt van ons bier”
“De ingrediënten zijn natuurlijk wat ze zijn, maar het gaat erom wat je ermee doet. De manier waarop je ingrediënten gebruikt kan enorm verrassen. Elk seizoen brengen we een ander biertje uit, we hebben ook een bier op vat en lanceren tussendoor limited editions. Dat laat ons toe om volop te experimenteren. We houden ons natuurlijk steeds aan onze open filosofie.”
Op het gevoel
Door bij te leren, te brainstormen, onderweg ideetjes op te pikken of gewoon door een inval van het moment slagen Géraldine en Gaëtan erin creatieve bieren te ontwikkelen. Het brouwen zelf gebeurt bij brouwerij Eutropius in Menen. “Omdat we geen klassieke manier van werken hebben, kunnen we relatief snel nieuwe producten maken. Wie onze bieren het meeste kunnen appreciëren zijn mensen die zin hebben in avontuur en zich in hun keuze laten leiden door het gevoel van het moment.”
Binnenkort heeft Bossuwé Brewing een nieuw bier klaar. Hun gamma is te vinden bij drankhandelaars en horecazaken in heel Vlaanderen. Het bier Betty B. won in augustus de World Beer Award voor het beste speciaalbier met rijst en mocht de prijs voor het mooiste label van België mee naar huis nemen.
Horeca Expo
Dankzij Actie voor Starters en de Fabriek voor de Toekomst Voeding mocht Bossuwé Brewing samen met vier andere starters in food and beverage naar de Horeca Expo in Flanders Expo in Gent. Bijna een week lang deelden ze er het innovatieplatform. “Het is een belangrijke beurs. Je zit er echt midden in de sector en we zijn dan ook trots dat we er mochten staan. Beursdagen zijn meestal lange dagen maar je ontmoet er altijd interessante mensen, je krijgt er dus veel voor terug.”
Horeca
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier