Ithakashop verkozen tot ambassadeur van campagne ‘Ik koop lokaal’

In de shop van de vzw Ithaka word je met open armen ontvangen en bediend
In de shop van de vzw Ithaka word je met open armen ontvangen en bediend
Redactie KW

In West-Vlaanderen werden 52 winkeliers door hun klanten verkozen tot ambassadeur van ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’. Tijdens een online apotheose werden de lokale ambassadeurs bekendgemaakt en gelauwerd. Voor Oostende ging de award naar de shop van Ithaka Coaching Centrum.

Voor de derde keer ging Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OC West) in de campagne ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’ op zoek naar ambassadeurs. Meer dan 400 handelaars registreerden zich via www.ikkooplokaal.be om het gezicht te worden van deze campagne en consumenten mee bewust te maken van het belang van lokaal kopen. De coronacrisis heeft ons de lokale handelaar ook meer dan ooit doen missen. Toen de handelszaken de deuren moesten sluiten, waren onze gemeenten en steden doods. Het lokaal kopen werd heel belangrijk.

Cadeaucheque

Tussen 26 april en 25 mei kon het grote publiek stemmen op zijn favoriete winkelier. Hierdoor maakten ze kans op een weekendarrangement of een cadeaucheque van de deelnemende steden en gemeenten. Stemmen verliep via de website www.ikkooplokaal.be, foto’s werden gepost op Facebook of Instagram. Meer dan 35.000 mensen gaven hun voorkeur door. In onze provincie werden 52 lokale ambassadeurs en één provinciale winnaar gelauwerd, bakkerij Laurens uit Jabbeke.

Liesbeth Billiet is coördinatrice van de vzw Ithaka, die uitverkoren werd als Oostendse laureaat van de actie. De Ithakashop haalde het van gerenommeerde handelszaken B&M Optiek, Gino Bike, Fleur de Lies, Boetiek Brooklyn en Afslankcenter La Forma . “Ithaka coacht 85 mensen met een beperking”, begint Liesbeth Billiet. “We hebben deelgenomen aan de wedstrijd, omdat wij met onze shop volledig kaderen in het gedachtegoed ‘Koop lokaal en lokale producten’ en ‘Kies voor ecologisch, duurzaam materiaal’.”

Op de markt

Ithakashop onderscheidt zich doordat alle producten ter plaatse gemaakt en verkocht worden door mensen met een beperking. “Het zijn personen van jong tot minder jong, die nergens anders aan de slag kunnen in het bedrijfsleven. We zijn gestart in 2008 en hebben een grote variatie aan geschenken: van advocaat, confituur en lasagne uit ons kookatelier tot bedrukte textiel (met Oostendse uitdrukkingen), mondmaskers, sierkaarsen, speelgoed, gelukzakjes, knuffelkussens, wijntasjes en wenskaarten voor allerlei gelegenheden. Noem het geschenken, cadeaus met een knipoog. Wij verkopen in onze shop Kaaistraat 35 in Oostende.”

Dankzij de nominatie van ambassadeur van Oostende hopen we nog bekender te worden en een samenwerking te realiseren met andere Oostendse winkels. We hebben ook toelating gevraagd bij de stad om vanaf de zomer een stand uit te baten op de wekelijkse markt in Oostende. Normaal moet dat lukken nu het ‘monster’ corona bijna verdreven is”, besluit Liesbeth Billiet.

Alle info en een overzicht van alle geschenken en verkooppunten vind je op www.geschenkenmeteenknipoog.be