Vissers Guy en Claude Hollebeke beginnen een opvallend nieuw hoofdstuk. Nadat de tweelingbroers in 2018 kapseisden met de O.13 Morgenster, investeren ze nu in een nieuw schip. “De afgelopen jaren waren verre van gemakkelijk, maar we hopen er in september weer te kunnen invliegen”, ballen de broers de vuisten.
We keren eventjes terug in de tijd. Op 7 november 2018 sloeg het noodlot toe voor Guy, Claude en hun maats Kevin Zamman en James Devey. Voor de kust van het Zuid-Engelse Eastbourne trof een enorme golf hun schip, de O.13 Morgenster die dateert uit 1989 en in 2011 in de vaart ging. Een voorbijkomend schip zorgde voor een hekgolf op de O.13, net op het moment dat ze zich in een golfdal bevond. Het schip kapseisde in nauwelijks enkele seconden. Claude en Kevin belandden in het water, maar konden zich vastklampen aan een boei. Guy en James slaagden erin om op de romp te kruipen. Finaal werd het viertal door de Britse kustwacht gered. Eind goed, al goed – al was het schip total loss.
Met ups en downs
“We zijn nu bijna drie jaar later”, pikken Guy en Claude in. “De O.13 ging volledig verloren, wij probeerden de afgelopen jaren de gebeurtenis te verwerken. Zoiets gaat met ups en downs, hoor. ‘t Is niet vergelijkbaar als bijvoorbeeld met een mes in je vinger snijden (knipoogt). Toegegeven, ik heb mezelf onlangs wel gesneden”, zegt Guy met een kwinkslag. “Kijk, finaal moet een mens er gewoon door en het leven weer oppikken.”
Finaal moet een mens er gewoon door en het leven weer oppikken
“Een manier om dat te doen, is door te werken”, klinkt het. En dus gingen de broers op zoek naar een nieuw schip. “Vissen, dat zit gewoonweg in ons. Het was onze vader die, nadat hij machinist bij de marine en internationaal vrachtwagenchauffeur was, met de O.13 begon. Nu, via de Nederlandse makelaar Elburger Scheepsbemiddeling en de website ‘Find a Fishing Boat’ kwamen we terecht op de WD34, die nog viste vanuit Wexford in Ierland. Daarvoor was ze vanuit Zeebrugge actief als de Z.34. Het schip is van het type Eurokotter en dateert van 1988. Van dat model zijn er maar drie gebouwd, waaronder de N.63 Shaun die op dit moment vanuit Nieuwpoort vaart. De N.87 Nele is helaas op de klippen gelopen in Ierland.”
De vraagprijs stond geprikt op 450.000 euro. Eurokotters zijn niet langer dan 23,99 meter – het schip van Guy en Claude meet 20,20 op 6,20 meter – en hebben een motorvermogen van 300 pk.
Vergunning na Brexit?
“We gaan nu keihard aan het werk om het schip in orde te krijgen”, zijn Guy en Claude enthousiast.
“Er worden tal van schilderswerken uitgevoerd en alle draaiende onderdelen krijgen een grondig nazicht. Ook de motor wordt gereviseerd en de netten klaargemaakt. De stabiliteitsproef was alvast gunstig en volgende week gaat het op de slipway voor verdere werkzaamheden. Halverwege september hopen we klaar te zijn en weer te kunnen uitvaren. We hebben er ongelooflijk veel goesting in. Straks zullen we dus weer kunnen vissen voor de kust naar onder andere garnalen, tong en pladijs. Kijk, ondanks het voorval van 2018 hebben we nog altijd onze vergunning. Daar moesten we dus absoluut iets mee doen. We zijn 35 jaar en willen zó graag terug aan de slag. Weet je, de wetgeving om een buitenlands schip voor het zogenaamd Klein Vlootsegment naar België te krijgen is best moeilijk. We moeten ook nog afwachten of we door de Brexit een vergunning kunnen bemachtigen om in Engelse wateren te varen. Hoe dan ook, we zijn bijna back in business. We weten nog niet of we het schip een andere naam zullen geven, maar het werk van de O.13 zullen we dus voortzetten”, aldus nog Guy en Claude Hollebeke.
(TVA)
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier