Scholengroep Inspira start in De Panne met nieuw concept: “We stappen af van het klassieke frontaal lesgeven”

Voor Catherine Tossens is de start van het nieuwe schooljaar extra spannend. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Op 1 september starten 25 leerlingen in de INNOVA-klas in De Panne. Het concept ontstond vanuit GO! Scholengroep Inspira. Ze stappen af van het klassieke frontaal lesgeven en starten vanuit een heel andere insteek.

Met het INNOVA-concept willen de coaches de leerlingen motiveren en in beweging zetten, zodat ze zichzelf beter leren kennen, in staat zijn om hun eigen leerproces in handen te nemen, te leren plannen en levenslang te willen blijven leren, zodat ze het verschil kunnen maken en de juiste balans vinden in de voortdurend veranderende maatschappij.

Ideale soulmates

Catherine Tossens (45) is een van de gangmakers van het initiatief. “We wilden afstappen van het klassieke frontaal lesgeven, en liefst in een omgeving die niet schools aanvoelt. Ik heb zelf 18 jaar les gegeven in Atheneum Calmeyn, maar zag het potentieel van het INNOVA-concept.”

“In Hanne Utter, Julie De Graeve en Philippe Rathé vond ik de ideale soulmates om er samen de schouders onder te zetten nadat we groen licht kregen van Veronique De Merlier, onze algemeen directeur van scholengroep Inspira en Wesley De Vlaeminck, coördinerend directeur voor alle secundaire scholen van de scholengroep.”

“We hebben uren, dagen gebrainstormd over wat we precies willen en hoe we de klaslokalen inrichten. En wat zijn we trots op het resultaat! De voormalige refter van Trapegeer hebben we helemaal omgebouwd. De ruimte ziet er helemaal niet uit als een lokaal met schoolbanken, maar is ingericht met een podium met trappen waar iedereen ook op kan zitten om te werken en met zit- en statafels voor het podium.”

“Dan is er een vergaderruimte, die ook als ‘stille’ ruimte kan fungeren. Heel bijzonder zijn onze twee huisjes, waar leerlingen individueel of in groepjes tot 12 kunnen werken. Aan de realisatie hebben alle mensen die betrokken zijn bij het concept hun steentje bijgedragen: werkmannen, ouders, ons team en hun partners…”

Vak- en eindtermen

Aan inspiratie en ideeën ontbrak het de coaches niet, maar om les te geven zijn ze net als andere scholen en klassen gebonden aan vak- en eindtermen. “We moeten dus zorgen dat elke leerdoelstelling aan bod komt”, legt Catherine uit.

“We zijn erin geslaagd om met ons vieren de hele week te coveren. Daarbij stappen we af van het klassieke lessenrooster en staan we nooit alleen voor de groep. Als leerkracht Nederlands kan ik bijvoorbeeld mijn vak ook integreren in het vak geschiedenis of in een project.”

“Altijd stellen we voorop dat leerlingen zich goed in hun vel moeten voelen” – Catherine Tossens

“Ook voor ons is dit concept nieuw, en ook wij leren met vallen en opstaan, maar altijd stellen we voorop dat leerlingen zich goed in hun vel moeten voelen. Hoe het leerprogramma eruitziet? We beginnen elke werkweek met het overlopen van de planning. Elke dag wordt er gelezen, wiskunde gegeven, aandacht besteed aan schrijven.”

“In de voormiddag zijn er masterclasses wiskunde of Nederlands, en er zijn drie ‘LABS’: natuurwetenschappen, aardrijkskunde en geschiedenis. Daaraan koppelen we Nederlands, digitale en/of artistieke en creatieve vaardigheden. In de namiddag zijn er de LABS talen.”

Leerstrategieën

“Van maandag tot vrijdag, behalve op woensdag is er onze ‘werktijd PRO’ waarbij leerstrategieën worden aangereikt en waarin leerlingen zelf opdrachten uitwerken. Naast de vaste ateliers Latijn, taal & cultuur en sport zijn er ook keuzeateliers zoals Time for business, coaching rond Italië en Italiaans, creatief bezig zijn…”

“Een project is bijvoorbeeld het aanleggen van een zebrapad, waarbij de leerlingen van A tot Z alles moeten aanpakken: de boswachter aanspreken, netels verwijderen, de burgemeester aanschrijven… De boekboxen horen bij het plan dat iedereen 25 boeken per schooljaar leest. Er zijn ook lessen die we uit handen geven: Frans, levensbeschouwelijke vakken en lichamelijke opvoeding laten we over aan collega’s.”

Toekomstplannen

Infomomenten werden zo enthousiast onthaald dat de inschrijvingen vlot binnenliepen. “We starten met het eerste jaar A-stroom van het secundair onderwijs – de algemene vorming dus”, vertelt Catherine.

Dat schooljaar – 1A – is weggevallen in het atheneum, dus spelen we hier mooi op in. Volgend jaar hopen we ook met 2A te starten, en we hebben nog meer toekomstplannen!”

Info: www.innovaschool.be – info@innovaschool.be – Sint-Elisabethlaan, De Panne