De uit Adinkerke afkomstige Gentse fotograaf vond in de Sint-Baafsabdij de perfecte setting voor een expo van zijn mooiste foto’s uit la douce France.
Dat deze tentoonstelling neerstrijkt in de Sint-Baafsabdij is geen toeval. Michiel Hendryckx verloor er zijn hart: “Vooral het onaffe van de abdij trekt me aan. Er is niets kapot gerestaureerd”, vertelt hij. “Men voelt er nog volop de tijd. En hoe paradoxaal ook daardoor wordt de plek precies tijdloos. De monumentale oude refter is één van de mooiste ruimtes van de stad. Daar mogen tentoonstellen is meer dan een grote eer. De spanning tussen de korrel van het oude klooster en het precieze van mijn foto’s. Het zal wonder zijn.”
De connectie met Frankrijk startte voor Michiel Hendryckx al vanaf dag 1. Hij werd immers in Adinkerke geboren, op amper een kilometer van de Franse grens. Rond de leeftijd van acht verhuisde het gezin naar De Panne. Het ouderlijk huis staat aan de rand van duinen. Op woensdag en in het weekend doolde Michiel vaak alleen of met vrienden door het natuurreservaat, de grens over naar het Franse Bray-Dunes. Als kind werd hij bovendien zomers lang uitbesteed aan zijn moeders oudste broer, die landbouwer is in Normandië. Frankrijk is hem van jongs af bijzonder nabij. Vanaf zijn achttiende ging hij jaarlijks door het land reizen. Eerst al liftend, later met de auto, de brommer, te voet en zelfs per boot.
Frankrijk is Hendryckx’ tweede vaderland. Het boek en de tentoonstelling Het verlangen naar Frankrijk zijn dan ook de bezegeling van die jarenlange intieme band. Eigenzinnig en openhartig toont de fotograaf en schrijver zijn vertrouwde Frankrijk en duikt in de geschiedenis. Hij neemt de bezoeker en de lezer mee naar zijn huis in de Argonne, van Picardië tot de Pyreneeën, naar al zijn lievelingsplekken. Naar wat voor hem het mooiste land ter wereld is.
Beeldende kunst
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier