REPORTAGE Leerlingen Sint-Martinusinstituut Koekelare installeren loopgraven op de speelplaats

© FOTO GINO COGHE
Redactie KW

Het schoolproject rond de Eerste Wereldoorlog komt vanavond aan bod in Volt op Eén.

Over de flater van Miss België-finaliste Cindy Sabbe uit Stalhille is al heel wat inkt gevloeid. De kandidate wist niets zinnigs te antwoorden op de vraag wanneer de Eerste Wereldoorlog begon. Pijnlijk, vooral omdat de honderdjarige herdenking niet uit het nieuws te branden is.

De ideale gelegenheid voor de makers van Volt om te achterhalen hoe het gesteld is met de algemene kennis van 18-jarigen over de Eerste Wereldoorlog. Weten zij welke rol de IJzer speelde, op welke dag de oorlog herdacht wordt en welke bloem symbool staat?

De helft weet niet welke rol de IJzer in WO I speelde

Volt stelde samen met het In Flanders Fields-museum een basisvragenlijst op en legde die voor aan meer dan 1.000 laatstejaarsstudenten van het secundair onderwijs verspreid over het hele land.

Een greep uit de resultaten: vijf procent van de leerlingen weet niet dat de Eerste Wereldoorlog in 1914 begon. Zowat tachtig procent van de jongeren weet dat de IJzer een bepalende rol speelde, maar de helft van de leerlingen weet echter niet waarom.

“Moeten we het erg vinden dat niet alle jongeren deze algemene kennis meedragen? Dat is het uitgangspunt van de Volt-discussie deze week. In de uitzending komt er een reportage over ons Pax-project. Drie leerlingen brengen enkele mooie getuigenissen”, weet Luc Van de Sompele, directeur van het Sint-Martinusinstituut.

Loopgraven delven

“Voor sommige mensen is de Groote Oorlog een ver-van-mijn-bedshow. Via het project willen we onze leerlingen laten aanvoelen hoe het ooit moet geweest zijn. De leerlingen werkten aan de opbouw van enkele loopgraven: een sleuf delven, de aarde ophogen en zandzakken vullen. We doen dit niet alleen op het eigen schooldomein, maar ook op het domein van basisschool De Negensprong in Koekelare en De Schatkist in Ichtegem. Zo kunnen onze leerlingen een heel schooljaar haast aan den lijve ondervinden hoe het 100 jaar geleden moet geweest zijn”, gaat de directeur verder.

“We werken elk jaar rond een bepaald project. Dit jaar kan je niet om de Eerste Wereldoorlog heen. We leggen de klemtoon niet alleen op de oorlog, ook hoop en vrede stellen we we centraal. Het is een vakoverschrijdend project waarbij de creativiteit van de lessen plastische opvoeding gecombineerd wordt met technische aspecten.”

Fakkeltocht

Eerder dit schooljaar ging de eerste graad van het Sint-Martinusinstituut naar In Flanders FieldS Museum. De tweede graad van de school trok naar Breendonk en de Dossinkazerne in Mechelen.

“Begin maart hebben we dan nog een tentoonstelling in het teken van 14-18. Maar liefst 75 leerlingen zullen de vernissage openen met een fakkeltocht op 28 februari. De tentoonstelling vindt plaats in Huis Proot. We werkten onder andere samen met Herr Seele. In april fietsen we langs littekens in onze buurt. Onze school heeft een traditie om in de vastenperiode even stil te staan bij het lijden van de mens. Dit past uitstekend bij het jaarproject. We gaan op zoek naar littekens dichtbij: Lange Max in Koekelare, het IJzerfront, Stuivekenskerke, de Duitse militaire begraafplaats in Vladslo,… Op elke plaats staan we stil en brengen leerlingen poëzie, bezinnende teksten en liederen”, aldus nog directeur Luc Van de Sompele.

(MF)

Volt, vanavond om 20.35 uur op Eén.