“Werken moeten beter op elkaar afgestemd worden”: Wat met de vele werken in Kortrijk?

De werken aan de Appeltunnel zorgden vier jaar lang voor hinder in de woon- en schoolomgeving van de Felix de Bethunelaan, Magdalenastraat en Beheers- en Noordstraat. © Margot Demeulemeester
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

In de aanloop naar de verkiezingen op 13 oktober leggen we de lijsttrekkers van de verschillende partijen een heet hangijzer voor. Deze week is dat ‘werkzaamheden in Kortrijk’.

“Kortrijk is een werf.” Je hoort het af en toe wel eens als een van de associaties met de Guldensporenstad. Het klopt ook wel: globaal genomen zijn er veel ‘werken’ in Kortrijk, al zijn die allemaal van verschillend allooi. Dat loopt van grote werkzaamheden – zoals het stationsproject (eind mei 2025-2034, red.), de herinrichting van de trompetaansluiting tussen de A19 en R8 (zal afgelopen zijn in het voorjaar, red.) en de ‘Groene Boulevard’ tussen het station en Hoog Kortrijk in het kader van de trambussen die er tegen 2030 zouden zijn – tot de kleinste, maar wel steeds immer noodzakelijke, nutsvoorzieningswerken.

Beter afstemmen

Elke lijsttrekker van de Kortrijkse partijen is het erover eens dat de werkzaamheden beter op elkaar afgestemd kunnen worden. “De coördinatie loopt vaak mank bij al die verschillende werken”, stelt Patrick Leny, lijsttrekker van PVDA. “Stoepen en wegen worden opengebroken voor gas, dan nog eens voor water, dan nog eens voor telecom… Kan dat echt niet op elkaar worden afgestemd?”

Ook David Wemel maakt diezelfde analyse. “Je merkt dat er op het einde van de legislatuur nog veel erdoor moet”, ziet de lijsttrekker. “Dat er nu heel veel werken tegelijk aan de gang zijn is een klassieker net voor de verkiezingen.” Bij het stadsbestuur zien ze ook dat er veel werken zijn, al hoeft dat niet per se met het einde van de legislatuur te maken te hebben, aldus Ruth Vandenberghe, lijsttrekster van TBSK. “Er zijn veel werken omdat er veel beweegt in Kortrijk. We maken onze stad en deelgemeenten steeds mooier, maar de meeste werken zijn onderhoudswerken. Na x-aantal jaar moet een straat en de riolering nu eenmaal vernieuwd worden. Daarbij houden we dan rekening met onder andere veiligere fietspaden.”

Fietsveiligheid

Laat nu net die fietspaden een heikel punt zijn bij de rondvraag. David Wemel ziet zo dat de voet- en fietspaden na nutswerken soms “schabouwelijk worden dichtgegooid”, wat de fietsveiligheid dus niet ten goede komt. N-VA-lid Frits Dhaenens fietste afgelopen weekend alle straten van de stad af, goed voor 430 kilometer. Lijsttrekker Axel Ronse fietste iets meer dan de helft mee. “Na bijna twintig uur aan één stuk te fietsen, merken we echt dat er nog gigantisch veel werk is aan onze fietspaden. Er zijn er veel in echt slechte toestand. De komende zes jaar moeten we fors inzetten op het vernieuwen van onze fietspaden”, aldus Ronse.

Coördinatie

Qua coördinatie van de werken heeft het stadsbestuur alleszins al wat stappen gezet. “Als stad proberen wij die vele werken te coördineren door iedereen te ‘verplichten’, hoe klein het werk ook is, een inname openbaar domein aan te vragen zodat we de impact kunnen inschatten en zoveel als mogelijk kunnen sturen”, klinkt het bij Vooruit-lijsttrekker Maxim Veys. Daarnaast is de dienst ‘minder hinder’, die zich grotendeels met dit thema bezighoudt, serieus opgeschaald in de laatste legislatuur.

Mobiliteitsschepen Axel Weydts (Vooruit) vult aan: “We hebben de dienst minder hinder de voorbije jaren gevoelig uitgebreid om de vele werken in Kortrijk optimaal te coördineren. Minder hinder betekent echter helaas niet ‘geen hinder’. Je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken. Veel van de werken zorgen er immers ook voor dat na afwerking de doorstroming in de stad net verbetert, denk maar aan de nieuwe Appeltunnel onder het station.”

Mobiliteitsplan

Andere partijen hebben echter een andere mening over die doorstroming. Zo hekelt Groen-kopman David Wemel het feit dat er nog steeds geen mobiliteitsplan is voor de stad. “Een mobiliteitsplan zou al veel problemen verhelpen. Na twaalf jaar is dat er nu nog altijd niet. Als de basismobiliteit in een stad niet goed zit, dan is het normaal dat er dubbel miserie is bij werkzaamheden.”

“Veel van de werken zorgen er ook voor dat de doorstroming in de stad verbetert”

Wouter Vermeersch, kandidaat-burgemeester van Vlaams Belang, ziet daarnaast problemen bij de signalisatie en omleidingen: “Wegenwerken zijn één van de grootste oorzaken van opstopping. De werken zelf, maar ook de signalisatie en omleidingen sporen veel bestuurders aan tot het zoeken naar binnenwegen. Een veilige, vlotte verkeersdoorstroom maakt het zoeken naar sluipwegen overbodig en verhoogt de toegankelijkheid van onze stad en deelgemeenten. We willen daarom inzetten op aangepaste infrastructuur, het bepalen van het bestemmingsverkeer en technologie die leidt tot een dynamische sturing.” Ruth Vandenberghe geeft wel aan dat het de bedoeling is van TBSK om werk te maken van een mobiliteitsplan.

Communicatie

Vlaams Belang stuurt ook aan op betere communicatie en een compensatie. Ook PVDA vindt de communicatie onvoldoende, Groen geeft aan dat dat varieert. “Wij zijn zeker voorstander om directe communicatie op te zetten met bewoners en ondernemers via beheerde whatsapp-groepen, zoals Unizo voorstelt. Het is belangrijk dat het stadsbestuur sneller en helderder communiceert over wegenwerken dan vandaag het geval is”, zegt Wouter Vermeersch. Unizo Kortrijk stelt namelijk voor om een gloednieuw communicatieplatform op poten te zetten. Ook Groen is daarvoor te vinden, eventueel via WhatsApp-groepen.

“Vanuit de stad communiceren wij nu al heel ruim via mail naar alle ondernemers, die mogelijk hinder kunnen ondervinden, over alle werken waarbij een straat afgesloten wordt of van rijrichting wijzigt en dat ten laatste één week vooraf”, stelt Axel Weydts (Vooruit). “Bij grote werken worden de ondernemers uiteraard al veel vroeger betrokken. Een extra kanaal via bijvoorbeeld WhatsApp wordt vandaag ook al ingezet bij bepaalde projecten en kan voor ons zeker nog uitgebreid worden.” Ruth Vandenberghe noemt de – nieuwe – platformen “niet zaligmakend.” “Je moet ervoor zorgen dat al die werken via open data ingevoerd worden in de navigatie-apps, zoals Waze en Google Maps. Dat proberen we vandaag al zoveel als mogelijk te doen.”

Bovengrondse parking

Als uitsmijter is het nuttig om het nog even te hebben over de meningen over vergroening/ontharding. Verschillende van de werken in Kortrijk kaderen immers in de groenere visie qua stadsontwikkeling van het huidige stadsbestuur. Voor Groen mag de vergroening nog iets sneller gaan, want er zou nog steeds meer verhard dan onthard worden. N-VA is duidelijk. “In de deelgemeenten en het centrum mag de bovengrondse parking zeker niet verder worden afgebouwd”, aldus Axel Ronse.

“De limiet van de vergroening is bereikt. De auto moet nog een plaats hebben in de binnenstad en voor iedere vergroening moet er voor ons een compensatie komen. Het verdwijnen van bovengrondse parking zorgt bij de Kortrijkzaan voor nog veel meer wrevel dan de vele werken.” Bij Wouter Vermeersch horen we in grote lijnen hetzelfde: “Parkings moeten wijken voor straatklinkers met grasperken en beplantingen allerhande. Kortrijk heeft de afgelopen jaren sterk ingeboet aan bereikbaarheid. Zeker bovengronds zijn er veel te veel parkeerplaatsen verdwenen. Er moeten voldoende groenzones worden voorzien, maar deze mogen niet ten koste gaan van de parkeergelegenheid en bereikbaarheid.”

WVL_kiest_V