N-VA kandidaat Frits Dhaenens fietst alle straten van Groot-Kortrijk in één keer: Goed voor 430 (!) kilometer

Frits Dhaenens (3e van links) N-VA Kortrijk krijgt de steun van Axel Ronse (1e links) om door alle straten in Groot Kortrijk te fietsen in 20 uur (Foto Tom Devos)
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober proberen de politieke partijen de kiezers te overtuigen op alle mogelijke manieren. Maar bijna 20 uur aan één stuk fietsen is toch niet alledaags. Frits Dhaenens (plaats 13) en lijsttrekker Axel Ronse fietsten ongeveer 430 kilometer waarbij alle straten van Kortrijk en de deelgemeenten werden aangedaan.

“Met deze actie willen we vooral aantonen dat netheid voor onze partij één van de topprioriteiten is” begint Frits. “Tijdens onze rit konden we vaststellen dat bepaalde delen van ons openbaar domein enorm slordig ogen. Soms kwam het onkruid tot een meter hoog, zijn bepaalde elementen in het straatbeeld enorm verouderd en zitten publieke vuilbakken overvol. Wij willen onder andere investeren in slimme vuilbakken die een signaal geven wanneer ze vol zitten. Ook willen we leefloners inschakelen via werkervaringstrajecten om zo mee voor een mooie stad te zorgen.”

Kwaliteit fiets- en voetpaden

Frits en Axel maken een bilan na hun fietstocht: “Na 430 kilometer te fietsen op wegen en fietspaden en langs voetpaden kan je snel tot de conclusie komen dat er wel nog wat werk op de plank ligt. Nog te vaak is er een serieus kwaliteitsverlies aan de fiets- en voetpaden na wegenwerken of werken aan de nutsleidingen.”

“Hier moet strenger op toegezien worden. Daar waar het haalbaar is moeten we kiezen voor een duidelijke scheiding tussen fietsers en automobilisten, te vaak is de signalisatie op de weg niet goed onderhouden of zelfs ontbrekende. Anderzijds moeten we op bepaalde plaatsen durven de fietsstraat te evalueren. Daar waar deze hun doel voorbijstreven zullen we ze schrappen.”

Veiligheid

Axel heeft het ten slotte ook nog even over de veiligheid ‘s nachts. “We zijn ook bewust blijven doorfietsen wanneer de zon onderging, doorheen de nacht, tot ’s morgens vroeg. Fietsen en wandelen in het donker geeft een ander veiligheidsgevoel dan overdag. Straatverlichting kan hierin een belangrijke oplossing bieden. Op plaatsen waar het onveiligheidsgevoel hoog is, plaatsen we meer verlichting en laten we deze ook langer branden. Ook donkere plaatsen langs belangrijke fietsinfrastructuur moeten we vermijden, zoals bijvoorbeeld langs fietssnelwegen en jaagpaden.”