Gratis openbaar vervoer, gratis parkeren in de stadsrand en goedkoper sporten: hoe wil PVDA dat betalen?

Het PVDA-programma is voer voor discussie. © TD
Jules Fremaut

Sceptici zullen het afdoen als een luchtkasteel, voorstanders zullen het dan weer zien als een noodzakelijke sociale omslag. Het PVDA-programma is voer voor discussie. De radicaal-linkse partij wil ver gaan om Kortrijk ‘socialer’ te maken. Zo pleit het voor gratis openbaar vervoer, een begrenzing van de huurprijzen en moet de stad geld voorschieten aan burgers om hun woning te renoveren. Mooi op papier, maar zoals wijlen Bob Scholte ooit zong: ‘wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld?’

Als allerlaatste partij stelde PVDA afgelopen zondag haar kandidaten en programma voor. De uiterst linkse partij mikt voor het eerst op een gemeenteraadszetel in Kortrijk, en daarvoor wil het ver gaan. Betaalbaar wonen is hét belangrijkste onderwerp voor PVDA. “Wij gaan de wooncrisis bekampen,” klinkt het. Omdat te doen wil het huurprijzen begrenzen, moet elk bouwproject minstens een derde ‘betaalbare woningen’ bevatten om een vergunning te krijgen en wordt een Kortrijkse Woonunie opgericht die zich inzet voor de bouw, renovatie en isolatie van betaalbare en kwalitatieve woningen. Ook komt er een verbod op de private verkoop van stadsgronden.

Gratis openbaar vervoer en parking

Het zijn verregaande ‘sociale’ maatregelen. Verder in het programma vallen ook nog op: gratis openbaar vervoer, de oprichting van een Kortrijks Energiebedrijf, de bouw van nieuwe sporthallen, goedkopere zwembeurten, gratis parkings in de stadsrand en gratis parkeren voor mensen die moeten werken in het stadscentrum. Maar hoe de partij dat echt wil betalen, is een blinde vlek in het programma. Het pleit wel om het loon van de burgemeester en schepenen te gaan verminderen, maar dat is onvoldoende om alle bovenstaande zaken en de rest van het programma te kunnen financieren. Bovendien heeft Kortrijk momenteel een autofinancieringsmarge – het verschil tussen de ontvangsten van een stad en alle uitgaven en interestlasten – van 119,64 euro, wat slecht is.

Na een rondvraag, liet PVDA ongeveer weten waar het de nodige middelen precies wil halen. Er kan volgens de partij ‘heel wat’ bespaard worden op prestigeprojecten, zoals de uitgegeven twee miljoen aan consultancy opdrachten de voorbije vier jaar, het stationsproject of de plannen voor een nieuwe bibliotheek van 40 miljoen euro. Hoeveel ‘heel wat’ is, blijft onduidelijk. Daarnaast wil het ook de grote bedrijven – genre Barco – meer gaan belasten. “Evenwel zonder de belastingen voor de gezinnen of kleine zelfstandigen op te trekken,” voegt het daaraan toe. Als laatste pleit het voor een indexering van 15% van het gemeentefonds – het geld dat steden en gemeenten krijgen van de Vlaamse overheid.