“Laat ons een referendum houden”: Ideeën van Ieperse lijsttrekkers over mobiliteit schieten alle kanten op

De vele geparkeerde wagens op de Grote Markt zijn voor velen een doorn in het oog. © EG
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Als er één thema is waarover veel inkt gevloeid is in de verkiezingsprogramma’s, dan is het wel mobiliteit. Iedere lijsttrekker heeft zijn of haar eigen visie op het verkeer en parking in de binnenstad en de ideeën schieten alle kanten op: van een ondergrondse parking onder de Esplanade tot een knip op de Grote Markt of in de Menenstraat.

Toen Open Ieper, CD&V en N-VA in september 2023 hun gezamenlijke stadslijst aankondigden was een onderzoek naar de mogelijkheid voor een ondergrondse parking onder de Grote Markt een van hun speerpunten. Een jaar later is dat idee al weer afgevoerd. “We hebben een prachtige Grote Markt en Leet, maar door de geparkeerde auto’s komt dit niet helemaal tot zijn recht”, zegt Emmily Talpe, lijsttrekker van Team Ieper. “Het doordacht laten verdampen van enkele plaatsen kan de Markt een heel andere aanblik geven. De cruciale parkeerplaatsen worden echter druk gebruikt door bewoners en bezoekers. Een ondergrondse parking zou een mooie oplossing zijn, maar na onderzoek blijkt dit financieel niet haalbaar. We gaan wel op zoek naar alternatieven.”

Volgens Philip Bolle (Vooruit) zijn er ruim voldoende parkeerplaatsen. “De bezettingsgraad is overal aanvaardbaar en de nieuwe parkeerplaatsen op het Sint-Maartensplein worden zelfs zwaar onderbenut. Er is helemaal niets moois aan wagens die straten en pleinen bezetten. Een ondergrondse parking of parkeertoren behoort voor ons zeker tot de mogelijkheden, alleen niet onder de Grote Markt. Je graaft immers een immense bouwput die voor minstens drie jaar grote hinder zou veroorzaken. Wij hadden eerder een parking onder de Esplanade voorgesteld, maar dat stuitte op een veto van mevrouw Talpe.”

Emmily Talpe ontkent dat: “Ik stel geen veto’s. Een concrete ondergrondse parking werd niet weerhouden in de meerjarenplanning. Dit werd dan ook nooit onderzocht noch besproken in het schepencollege”, zegt ze.

Shop&Go

Sam Vancayseele (Groen) en Nancy Six (Vlaams Belang) zijn dan weer elkaars tegenpolen. “Wij willen inzetten op de bereikbaarheid van randparkings en minder parkeerplaatsen in het centrum”, zegt Vancayseele. “Het is niet meer van deze tijd dat de Grote Markt een parking is. Het is tijd om de auto daar weg te halen.”

Voor Nancy Six is schrappen van parkeerplaatsen absoluut geen optie: “Niet iedereen is mobiel genoeg om te parkeren aan de rand. Niet iedereen gaat met de (bak)fiets naar ‘t stad…”

“Een prachtige Grote Markt, maar die komt door de auto’s niet helemaal tot zijn recht” – Emmily Talpe

Om de parkeerdruk te verlichten, pleit Vooruit voor een algemeen en gratis shop&go-beleid van 30 minuten in het kernwinkelgebied, van maandag tot en met zaterdag. “Het parkeren overdag in het winkelgebied moet ten dienste staan van de klant en niet van langparkeerders. Voor hen zijn er de parkeervoorzieningen op de Grote Markt, het Sint-Maartensplein en de randparkings”, argumenteert Bolle.

De andere lijsttrekkers vinden het echter geen goed idee. “Het laat geen ruimte meer voor wie langer dan een halfuurtje moet parkeren dichtbij bijvoorbeeld een kledingwinkel of kapper”, zegt Emmily Talpe. “Overigens jaag je daarmee alle wagens al zeker naar de Grote Markt of grote pleinen of zijstraten waar bewoners nu al kreunen onder de parkeerdruk.”

“Een algemene shop&go zal net méér verkeer lokken, waarbij mensen van winkel naar winkel rijden”, denkt Vancayseele.

Knip

Ook over hoe het doorgaand verkeer moet geweerd worden, lopen de meningen uiteen. “De Grote Markt willen we zoveel mogelijk verkeersluw, enerzijds dus door op zoek te gaan naar alternatieven voor de parkeerplaatsen daar, anderzijds onderzoeken we ook een knip”, zegt Emmily Talpe. “Dit moet gebeuren in samenspraak met de bewoners, aanwezige horeca en handel én na grondige analyse van de gevolgen. Onze voorkeur gaat wel uit naar een knip tussen de Rijselstraat en D’Hondtstraat en niet de Menenstraat zoals Vooruit voorstelt.”

“Laat ons van de knip in het centrum geen symbool maken”, reageert Philip Bolle. “Het doorgaand verkeer moet eruit, maar daarom hoef je de Grote Markt of de Neermarkt niet te ‘knippen’. Maak van de Menenstraat een heringerichte winkel-wandelstraat én maak tegelijk van het kernwinkelgebied één aaneengesloten fietszone.”

“Wij willen fysiek doorgaand autoverkeer vermijden met één of meerdere verkeersfilters rond de markt”, stelt Sam Vancayseele als alternatief voor. “Voetgangers, fietsers, hulpdiensten en openbaar vervoer zouden dan bijvoorbeeld wel nog door kunnen. Daarnaast willen we meer ruimte geven aan fietsers door van de volledige stad binnen de stadsmuren fietszone te maken.”

Voor Vlaams Belang moet het doorgaand verkeer zelfs niet geweerd worden. “Iedereen moet het recht hebben om door ‘t stad te rijden”, zegt Nancy Six. “Ik ben van mening dat je het wel kan ontmoedigen, maar niet verbieden.”

Fietsring

Zowel Groen als Vooruit pleiten dus voor een aanzienlijke uitbreiding van de fietszones. Emmily Talpe wil dat bekijken. “We willen een veilige fietsring rondom de stad met twee assen, van het station naar de Menenpoort en van noord naar zuid. In het kader daarvan bekijken we of nog fietsstraten aangewezen zijn.”

Nancy Six antwoordt eerder ontwijkend. “Dat men maar begint met in de bestaande fietsstraten te controleren in hoeverre de wagens zich houden aan de regelgeving, want het resultaat zal beschamend zijn”, aldus Six.

Over het mobiliteitsvraagstuk in het stadscentrum lanceerde Philip Bolle deze week nog een opmerkelijk voorstel. “Laat ons in 2025 al de verkiezingsbeloftes rond mobiliteit bundelen en voorleggen aan de inwoners, eventueel via een referendum. Vooruit is alvast bereid om de uitkomst van het referendum als bindend te aanvaarden.”