Het gemeenterapport van Waregem: Vernieuwde stadskern, maar mobiliteitsplan kan beter
Op zondag 13 oktober mag je weer kiezen wie de komende zes jaar je stad zal leiden. Maar hoe heeft het huidige stadsbestuur het gedaan? Welke projecten werden gerealiseerd, welke op de lange baan geschoven? Wat pakte het bestuur goed aan, waar werd geflaterd? Je ontdekt het in dit gemeenterapport.
Wat gebeurde er bij de vorige lokale verkiezingen in 2018?
CD&V werd net als de voorbije vijftig jaar de grootste partij, nu met 51,2 procent van de stemmen, wat bijna tien procent minder is dan in 2006. Kurt Vanryckeghem kon met 6.866 voorkeurstemmen zijn derde ambtstermijn starten. Rik Soens, Jo Neirynck, Kristof Chanterie, Pietro Iacopucci, Philip Himpe, Maria Polfliet en Joost Kerkhove werden schepen.
N-VA en Open VLD trokken samen naar de kiezer en scoorden 21,5 procent. De coalitie behaalde 7 zetels, dat is minder dan apart opgeteld in 2012. Groen groeide en veroverde met 12 procent 3 zetels. Vlaams Belang haalde met 8,7 procent 2 zetels binnen. Vooruit kreeg als sp.a met 6,6 procent van de stemmen 1 zetel.
De gemeenteraad telt sinds vorig jaar drie onafhankelijke leden, bij de start was dat nul. De fractie N-VA/Open VLD spatte vorige zomer uiteen. N-VA zetelt met 5 raadsleden verder als N-VA+. Open VLD-leden Guy Van den Eynde en Maxim Laporte werden onafhankelijk, en treden op onder Team Waregem. Na interne strubbelingen bij Vlaams Belang verliet Patrick Desmet de partij, ook hij zetelt sinds september 2023 verder als onafhankelijk raadslid.
Lees verder onder de verkiezingsuitslag van 2018
Wat waren de belangrijkste realisaties?
De voorbije jaren werd er opnieuw volop gebouwd in en aan onze stad. De 45 meter hoge woontorens van het Waterfront-project veranderden de Waregemse skyline voorgoed. Met de twee torens, een hotel en commercieel centrum, een gloednieuw parkeergebouw bij de Expo en de gerenoveerde Regenboogbrug werd hard ingezet op stadskernvernieuwing.
Het Pand en cc De Schakel werden volledig gerenoveerd, met een nieuw Cultuurcafé. Zowel de politiepost als de brandweerkorpsen kregen een nieuw onderkomen. Sociale Kruidenier ’t Kelderke verhuisde ook naar een eigen site. Daarnaast hebben alle voetbalclubs intussen een kunstgrasveld.
Er werd een mobiliteitsplan ingevoerd en een zone 30 in de ganse binnenring. Ook enkele schoolomgevingen werden veiliger ingericht. De Munkenbrug tussen Desselgem en Ooigem werd versterkt en verhoogd voor de scheepvaart, de nieuwe Vlasbrug kwam er dan weer voor fietsers en wandelaars. In Sint-Eloois-Vijve werd een bijna energieneutraal woonproject gerealiseerd. Park De Mote werd opgefleurd en aan de Zavelput werd geïnvesteerd in extra bos.
Waar sloeg het gemeentebestuur de bal mis?
De verkeerssituatie rond de Markt loopt nog niet zo soepel. In november 2020 werd de knip geïntroduceerd en bussen worden uit het centrum geweerd. Maar op spitsmomenten, wanneer verkeersveiligheid primeert, ronken er nog te veel stilstaande auto’s. Fietsers en wandelaars banen zich daar een gevaarlijke weg door. De oppositie hekelt “het gebrek aan visie”.
De heraanleg van de Franklin Rooseveltlaan werd (nog) niet gerealiseerd. Door de aanvraag van extra subsidies stond het dossier een tijdje stil. In april gingen de werken van start, het einde is voorzien in oktober 2026.
De renovatie van Het Pand draaide duur uit, al was het moeilijk werken met een corona- en energiecrisis en hoge prijzen door nabij oorlogsgeweld. De vloer ligt er anders bij dan eerst besteld. Een dispuut tussen de aannemers en de leverancier leidde tot de rechtbank. De vloer wordt dus later opgewaardeerd.
De winkelstraten kampen met leegstand. Dat wordt wel met allerlei acties aangepakt. De Jeugdraad ijvert voor betere infrastructuur, meer participatie van jongeren en een grotere betrokkenheid van de bevoegde schepen.
Hoe blikken we terug op de voorbije zes jaar?
Stad Waregem doet het deze legislatuur met een hoge investeringsgraad maar een lage schuldgraad niet slecht in vergelijking met andere lokale besturen uit de streek. De stadskern kreeg een nieuwe gedaante, en leidt tot verrassende blikken bij buitenstaanders die Waregem slechts sporadisch bezoeken. Al zijn de reacties op het tempo waaraan gebouwd wordt verdeeld.
Het mobiliteitsplan met de knip op de Markt had een grote invloed op het verkeer. Maar het grote project mag opnieuw – of verder – bestudeerd worden. Dat het centrum tijdens de spits vastloopt, komt ook door de aanwezigheid van grote middelbare scholen. Maar ook net daarom, moet het nog beter.
En niet onbelangrijk: iedereen kan zijn steentje bijdragen. Gedrag bepaalt veel. Lieve mama’s en papa’s, je tiener vlak voor de schoolpoort afhalen hoeft niet. Zet ze op een fiets, step of skateboard, of spreek op een parking af. Een volledige herinrichting van het stadscentrum is een leuke denkoefening, en kan veel (mobiliteits)problemen oplossen. Verplichte rioleringswerken kunnen daar het startschot van geven. En Waregem aantrekkelijk(er?) maken.
Gemeenteraadsverkiezingen 2024
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier