Het gemeenterapport van Heuvelland: Goeie punten voor realisaties, oppositie wil meer inspraak

De omvorming van de kerk van Kemmel tot ontmoetingscentrum Kemlis is best indrukwekkend, alhoewel duur. © EF
Jos Remaut

Op zondag 13 oktober mag je weer kiezen wie de komende zes jaar je gemeente zal leiden. Maar hoe heeft het huidige gemeentebestuur het gedaan? Welke projecten werden gerealiseerd, welke op de lange baan geschoven? Wat pakte het bestuur goed aan, waar werd geflaterd? Je ontdekt het in dit gemeenterapport.

Wat gebeurde er bij de vorige lokale verkiezingen in 2018?

Gemeentebelangen behaalde met 51,9 procent van de stemmen een riante absolute meerderheid van 12 op 19 zetels. N-VA, dat slechts twee zetels behaalde, belandde in de oppositie. Ook CD&V verloor een zetel en bleef met vijf zitjes in de oppositie. HEUVELLAND verloor zijn ene zetel, wat het (voorlopige?) einde betekende van de politieke loopbaan van oud-schepen Geert Vandewynckel. Maar deze verkiezingen hadden nog een verrassing in petto: niet burgemeester-lijsttrekker Marc Lewyllie waar wel eerste schepen Wieland De Meyer behaalde van op de derde plaats afgetekend het meeste voorkeurstemmen: maar liefst 1.384. Volgens de huidige reglementen zou hij hiermee meteen burgemeester geweest zijn, maar hij moest nog twee jaar wachten: op 1 januari 2021 volgde hij Marc Lewyllie op. Ondertussen werd hij opnieuw eerste schepen, de andere schepenen waren Jean-Pierre Geelhand de Merxem, Hilde Stragier en Dirk Baekelandt. Dirk werd zelfs schepen van Fiets, om de grote ambities van het nieuwe bestuur op dat vlak te onderstrepen. Hij is ook de enige die zes jaar bleef zitten, maar op de vele wissels gaan we volgende week in.

Lees verder onder de verkiezingsuitslag van 2018

Wat waren de belangrijkste realisaties?

Dit bestuur heeft veel gerealiseerd. De dorpskernvernieuwing in Wijtschate is hierbij de absolute uitschieter en mogen we zeker geslaagd noemen. Er kwam ook een nieuwe ontsluitingsweg voor Clarebout Potatoes, waarvan het deel naar de Seulestraat zeker een positief effect heeft op de vrachtenwagenlast in Nieuwkerke. Maar er zijn ook flink wat kleinere werken gebeurd, niet in het minst in de sportinfrastructuur, denken we maar aan Westouter en Nieuwkerke. Er werd ook geïnvesteerd in fietsveiligheid, en in de dorpskommen werd zone 30 ingevoerd. Ook de chaotische verkeerssituatie in de Komenstraat werd aangepakt. De omvorming van de kerk van Kemmel tot ontmoetingscentrum Kemlis is best indrukwekkend, alhoewel duur. Nog in Kemmel kon, dank zij een goeie samenwerking met de provincie, het kasteeldomein Chalet worden opengesteld. Op de Rodeberg werd met Vlaamse steun de Lijstermolen eindelijk gerestaureerd. Met dank aan AVW werd de schoolomgeving van De Klijte veiliger, en wordt momenteel de doortocht van Dranouter aangepakt. En, last but not least: de schuldenlast van de gemeente is met 40 procent gedaald.

Waar sloeg het gemeentebestuur de bal mis?

Grote missers kan je dit bestuur niet toeschrijven, maar de grote fietspadenambitie is uiteindelijk toch niet je dat geworden. De fietspaden in de Niepkerke- en Hooghofstraat werden weliswaar wat opgelapt, en ook het fietspad langs de Kemmelstraat werd vernieuwd door AVW, maar de aangekondigde grote projecten bleven uit. Ter verschoning kan worden ingeroepen dat de meeste ervan langs gewestwegen liggen, en daar moet Heuvelland zich dus schikken naar de timing van AVW. En dan hebben we het nog niet over de soap van het fietspad Loker-Dranouter, waar er nog altijd geen akkoord is over een stukje van 45 meter aan het oorlogskerkhof. De grote fietspadprojecten verhuizen dus naar de volgende bestuursperiode. Ook over de speelpleinwerking en het gebrek aan monitoren waren er opmerkingen, en recent was er ook commotie rond het feit dat het gemeentebestuur niet langer meer wil instaan voor de buitenschoolse kinderopvang in Westouter, De Klijte, Nieuwkerke en GO! Wijtschate, omdat het geen personeel meer vindt. Deze scholen moeten dat nu weer zelf doen, maar krijgen van de gemeente financiële steun.

Hoe blikken we terug op de voorbije zes jaar?

Aan realisaties geen gebrek, maar gaandeweg werd de sfeer toch wat slechter. Vooral het feit dat de beloftes rond inspraak en participatie niet echt werden ingelost, zette kwaad bloed bij de oppositie, die het bestuur ook een gebrek aan communicatie aanwrijft. Dat er ondertussen wél vlot en ongestoord commentaar werd gespuid op de sociale media, deed ook geen goed aan de perceptie. Wieland De Meyer is zonder meer een stevig dossierkenner die zijn zaken goed voorbereidt en opvolgt, maar die in de ogen van sommigen de zaken wat te veel naar zich toetrekt. “Alles komt van de burgemeester, hij is Gemeentebelangen. Dat is niet prettig samenwerken”, aldus een fractieleider van de oppositie. Kwam daar bovenop nog de hele affaire van het conflict van het gemeentebestuur en de administratie met algemeen directeur Jef Huyghe. Hij werd begin dit jaar eenzijdig ontslagen op basis van het ontslagdecreet, maar wat er daar werkelijk is gebeurd en wie er nu gelijk heeft, moet nog worden uitgeklaard. De oppositie zegt geschrokken te zijn van het frauderapport van Audit Vlaanderen, de burgemeester zegt dat er geen fraude is en niemand zich heeft verrijkt.

Lees meer over: