Gent-Wevelgem en Ypres Rally verdelen lijsttrekkers in twee kampen: “Is dat nog wel van deze tijd?”

De start van Gent-Wevelgem vindt sinds 2020 in Ieper plaats. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Moet de start van Gent-Wevelgem in Ieper blijven? Dat is een van de grootste twistappels in deze verkiezingscampagne. En wat dan met de rally? Het is duidelijk dat de lijsttrekkers van de vier grootste lijsten niet op één lijn zitten als het over evenementen gaat. Ook de eindejaarsperiode wil iedereen anders invullen.

Het nieuwe stadsbestuur glom van trots toen het in 2019 aankondigde dat Gent-Wevelgem de volgende zes jaar zou starten in Ieper. Er hing wel een prijskaartje aan vast. Een te hoog prijskaartje, volgens Vooruit. “Gent-Wevelgem kost 150.000 euro per editie”, zegt Philip Bolle, lijsttrekker voor Vooruit. “Over de volledige bestuursperiode betekent dit minimaal 1 miljoen euro, want reken bij de totale som nog maar een pak kosten voor logistiek en arbeidsuren. Dat Ieper in de kijker zetten belangrijk is voor de toeristische promotie van de stad staat buiten kijf. De vraag is evenwel of extra aandacht en geld in verhouding staat tot het doel. Wij vinden van niet. We willen dan ook die 1 miljoen euro investeren als extra budget voor een fietsvriendelijker Ieper.”

Sam Vancayseele (Groen) schaart zich aan de kant van Bolle. “Indien er effectief 1 miljoen te halen is uit het schrappen van de start, dan is het verstandiger om dit geld te investeren in fiets- en voetpaden voor onze eigen inwoners”, zegt Vancayseele. “Maar we mogen uiteraard de jeugdwedstrijden en G-sport niet uit het oog verliezen.”

“Met een haalbaar voorstel willen we de start van Gent-Wevelgem graag in Ieper houden” – Emmily Talpe

Burgemeester Emmily Talpe, lijsttrekker van Team Ieper, wil de start van Gent-Wevelgem wél in Ieper houden. “Het heeft de voorbije jaren zijn meerwaarde bewezen voor onze stad. Dat zien we bijvoorbeeld in het opmerkelijk groot aantal bezoekers op de sites van horeca en musea na het event. Logiesverstrekkers merken ook duidelijk een verhoging van het aantal fietstoeristen”, zegt Talpe. “Bovendien is het ook voor heel wat Ieperlingen elk jaar weer een hoogdag. Team Ieper wil dan ook zeker terug aan tafel zitten met de organisatie om te onderhandelen. Met een financieel haalbaar voorstel houden we de start graag in onze stad.”

Steun vindt Talpe alvast bij Nancy Six (Vlaams Belang). “Deze wielerklassieker mag gerust in Ieper starten, zodat onze Ieperlingen de sfeer kunnen opsnuiven en kunnen meeleven”, zegt Six. “Dat daar een kostenplaatje aan verbonden is, is evident. Enkel de zon komt voor niets op. De koers is een volkssport, dus als we dat hele gebeuren in Ieper kunnen houden, dan is dat mooi meegenomen.”

Ypres Rally

Dezelfde tweedeling zien we ook als het over de rally gaat. Team Ieper wil opnieuw inzetten op de beleving van weleer in het centrum. “We kijken daarvoor naar een herinvulling van de servicezone en ook naar inspanningen voor het terugbrengen van het ERC en het Britse Historic Kampioenschap. Een belangrijkste eerste stap werd alvast gezet met de terugkeer van de shakedown naar Boezinge”, zegt Emmily Talpe. Ook Nancy Six wil terug naar de gloriedagen van de rally. “Ik herinner me de tijd dat etalages opgesmukt werden in het kader van de rally. Voldoende publiciteit voorafgaand aan het evenement is wenselijk. De toegangsprijzen moeten ook zo laag mogelijk blijven.”

De hoogdagen van de Ypres Rally lijken voorbij.
De hoogdagen van de Ypres Rally lijken voorbij. © EF

Groen is al langer geen voorstander van de rally. “Voor heel wat handelaars en bewoners van het centrum is de rally geen fijne ervaring”, zegt Sam Vancayseele. “Heel wat handelszaken sluiten zelfs gedurende het gebeuren. Voor ons is het dan ook beter om het rallydorp te verplaatsen naar een locatie buiten het centrum, bijvoorbeeld op de industriezone. Zo wordt het centrum voor een stuk ontlast.”

Groen krijgt steun uit onverwachte hoek. Vooruit trekt zelfs het voortbestaan van de rally in Ieper in twijfel. “Waarom is de aanstekelijke aantrekkingskracht van de rally na bijna 60 jaar weggedeemsterd?”, vraagt Philip Bolle zich af. “De echte fans, vaak uit het buitenland, vinden wel nog de weg, tot tevredenheid van onze hoteliers, maar het aanstekelijk enthousiasme van de Ieperling is wellicht definitief voorbij. Als het aantrekkelijker kon gemaakt worden, dan was het ongetwijfeld al gebeurd. Gezien dit niet het geval is, moeten we erbij stilstaan dat een autorally op de openbare weg misschien niet meer van deze tijd is.”

Eindejaarsperiode

Ook wat de eindejaarsperiode betreft zijn de meningen verdeeld. Voor de Ieperlingen zelf is het vaak uitkijken wat het stadsbestuur uit zijn mouw schudt. Emmily Talpe wil net als de voorbije jaren volop inzetten op beleving en gezelligheid. “Voor dit jaar is er weer een zeer mooie uitbreiding voorzien”, aldus Talpe. “Er komt een reuzenrad en een kerstlunapark. Door het vele onderhandelen hebben we dit kunnen realiseren zonder extra budget.”

Philip Bolle is minder enthousiast. “Nog maar eens dat reuzenrad lijkt mij eerder een bod van de armoede dan een geïnspireerd aanbod”, zegt Bolle. “De ijspiste is een vaste waarde, maar de invulling met grote en kleine chalets, uitgebaat door enerzijds professionele aanbieders en anderzijds lokale verenigingen vindt maar moeilijk een evenwicht, zowel in openingsuren als in gevarieerd aanbod. Meer handelaars zouden een extra inspanning kunnen doen om hun etalage wat aan te passen aan het kerst- en eindejaarsgebeuren.”

Voor Groen mag het wat minder zijn. “Er gaat nu al heel wat budget naar de eindejaarsperiode. Zo stellen we ons al jaren vragen bij de uitbating van een schaatspiste. De winters zijn minder koud en dat doet de energiefactuur – die de stad voor haar rekening neemt – fors stijgen”, aldus Sam Vancayseele. “Ook de duur van de kerstmarkt is iets wat we moeten durven herzien om de kosten te drukken.”

Daarmee staat Groen diametraal tegenover Vlaams Belang. “Veel kerstbomen, lichtjes, versiering in de straten en een aantrekkelijke, warme en gezellige kerstmarkt met een gevarieerd programma zijn nodig”, vindt Nancy Six. “En ja, daar hoort ook een schaatspiste bij om dat wintergevoel te creëren. Net als één ruime chalet waar er voldoende plaats is om gezellig een glas te drinken.”