Meer dan zeventig standhouders schenken dit weekend in Kortrijk Xpo hun beste bieren uit tijdens de eerste editie van Just Beer. Zowel ervaren als jonge biermakers krijgen er een plek. Zo ook het Kortrijkse Julia Beers, een gloednieuw familiebedrijfje. “We zijn met ons vieren erg complementair.”
Julia Beers bestaat sinds juli 2017, het eerste bier The Birth is sinds vier maanden op de markt. Tijdens de bierexpo Just Beer op zaterdag 11 en zondag 12 november kan je kennismaken met zowel het brouwsel als de jonge makers achter het label. Thibaut Lateur die biochemie studeerde is de brouwer van dienst. Zijn broer Mathieu neemt het financiële plaatje voor zijn rekening. Mathieu’s vrouw Julie Claerbout houdt zich bezig met marketing en design terwijl haar broer Emmanuel zich focust op de verkoop.
The Birth
Julia Beers is niet het enige jonge Kortrijkse biermerk, de wereldwijde trend van nieuwe, frisse en opvallende bieren zet zich ook hier door. “Het was nu of nooit”, zegt Mathieu. “Zowel in Kortrijk als in ons land en de hele wereld was er nog ruimte om een nieuw biermerk te lanceren.” Het waren Mathieu en Julie die hobbybrouwer Thibaut dat duwtje in de rug gaven om een stapje verder te gaan. “Ik brouw al jaren bier uit interesse“, vertelt Thibaut, “mijn thesis maakte ik over biergist. De resultaten vielen goed in de smaak, maar aan commercialiseren dacht ik eigenlijk nog niet.”
Hun eerste bier kreeg de toepasselijke naam The Birth. “Het is een speciaalbier met complexe smaken. Door het gerstemout smaakt het licht bitter, maar het tarwemout zorgt voor een zachte afdronk. Er zit ook een citrustoets in. Het alcoholpercentage van 5,7 procent ligt iets lager dan de meeste speciaalbieren en toch zijn we erin geslaagd een volle smaak te creëren. Dat is onze meerwaarde. Bieren met lagere alcoholpercentages zijn niet evident om te brouwen.”
Op het menu
“The Birth is heel toegankelijk qua smaak”, zegt Julie, die de eer kreeg haar naam voor het label te gebruiken. “We luisteren ook erg naar de input van vrouwen. Door het lagere alcoholpercentage kan je er ook meer dan eentje van drinken.” Op het logo van Julia Beers loopt een speelse kat. “We schenken veel aandacht aan de look and feel van ons product. De kat staat symbool voor elegantie, maar is ook eigenzinnig. Jongeren drinken minder alcohol, maar zijn wel bereid iets meer te betalen voor een exclusiever biertje. Er is ook ruimte voor experimenten. In restaurant St. Christophe in Kortrijk wordt The Birth bijvoorbeeld geserveerd tijdens een voorgerecht.”
Begin volgend jaar brengt Julia Beers een tweede bier op de markt. “We willen graag een volledig gamma hebben. Op termijn hopen we ook zelf te kunnen brouwen, nu laten we ons bier brouwen door Eutropius in Menen.”
Voor de liefhebbers, in heel wat Kortrijkse zaken kan je The Birth van Julia Beers al proeven, maar ook in Antwerpen, Limburg, Brussel, Nederland en online is het te vinden.
Horeca
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier