Nieuw logo van Vier lijkt verbazend goed op dat van Ceremoniebedrijf Patrick…

“Op sociale media vroeg iemand zich af op de ‘P’ ook slaat op ‘plagiaat’”, lacht Patrick Schoonbaert. (foto Davy Coghe/inzet logo Vier)
“Op sociale media vroeg iemand zich af op de ‘P’ ook slaat op ‘plagiaat’”, lacht Patrick Schoonbaert. (foto Davy Coghe/inzet logo Vier)
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

De tv-zender Vier, Vijf en Zes gaan voortaan door het leven als Play Vier, Play Vijf en Play Zes. Bij die nieuwe Play-familie hoorde ook een nieuw logo. En, toeval of niet, dat lijkt als twee druppels water op dat van Ceremonie Patrick uit Brugge. “Ergens ben ik vereerd, al hoop ik dat de mensen niet denken dat wij het gekopieerd hebben.”

Toen zijn dochter Lara zaterdag het nieuwe logo van Vier naar hem doorstuurde, herkende Patrick Schoonbaert het meteen. “Het kwam me niet onbekend voor”, lacht de zaakvoerder van Ceremonie Patrick. “Zelf gebruiken we al zes jaar het logo, dat we lieten ontwikkelen bij een reclamebureau. We vonden het jong, fris en frivool. De ‘P’ stond zowel voor Patrick maar vormde ook een hartje. Blijkbaar gaat ook Vier nu de toer van de liefde op. (lacht) Bij de tv-zenders zal de ‘P’ staan voor ‘Play’, maar op sociale media vroeg iemand zich af op de ‘P’ ook slaat op ‘plagiaat’. (lacht) Zelf wil ik er geen scène van maken. Ergens ben ik zelfs vereerd. Het enige jammere is dat het grote publiek misschien niet zal weten dat wij eerst waren en zullen denken dat wij het logo gekopieerd hebben… Dat is wel spijtig. Nu, die tv-zenders veranderen geregeld eens van naam en logo, dus we zien wel hoe lang we hetzelfde logo moeten delen.”

“Zelf wil ik er geen scène van maken. Ergens ben ik zelfs vereerd”

Veel erger dan hetzelfde logo is de coronacrisis. “Als ceremoniemeester ben ik teruggevallen op 5 procent van de normale activiteiten… Het huwelijksseizoen van 2020 viel meteen in het water. Er werd gepoogd om de zomer te redden, maar tevergeefs. Dan moest de herfst en de winter gered worden en dat was ook niets. Stilaan zien we ook heel 2021 nu al wegvallen. Zelf heb ik al huwelijken van juli en augustus die verplaatst worden naar 2022, nog later of zelfs helemaal geannuleerd worden. Mensen zijn het beu om telkens hun huwelijksdatum uit te stellen. Zelf heb ik verschillende koppeltjes die hun datum voor de derde keer moeten verplaatsen… Het woord ‘perspectief’ kan ik niet meer horen.”

Buffer gebruiken

Toch wil Patrick Schoonbaert niet aan de klaagmuur staan. “Gezondheid gaat boven alles. Families die een geliefde moeten afgeven door het virus: dat is pas een ramp. Zelf staan mijn echtgenote Leen en ik nog in het onderwijs. Helaas kunnen we daardoor op geen eurocent steun rekenen… Overal vallen we er tussen. Je bent geen zelfstandige in bijberoep om aan je privégeld te zitten… Gelukkig zijn we al meer dan twintig jaar actief en hebben we een mooie buffer opgebouwd. Al wil je daar natuurlijk niet aan zitten. Maar door corona hebben we ook iets ontdekt dat we niet kenden: tijd! Als je twee jobs combineert, is het heel vaak schipperen. Nu kunnen we alles eens op een rijtje zetten, tijd vrijmaken om te genieten van een wandeling en de kleine dingen in het leven. Toch hoop ik dat het trouwseizoen snel weer mag aanbreken. In de eerste plaats voor onze koppeltjes.”

SBS: “Zoiets valt niet uit te sluiten”

SBS reageert heel kort op het logo. “We hebben de afgelopen maanden samengewerkt met het Parijse bureau Gédéon om de tv-zenders Vier, Vijf en Zes als nieuwe zenderfamilie www.GoPlay.be, Play4, Play5, Play6 en straks de vrouwenzender Play7 visueel vorm te geven”, reageert woordvoerder Kristof Demasure. “Voor de tv- en mediagebruiker vergroten de uniforme zenderlogo’s de herkenbaarheid. Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat bedrijven in andere sectoren, zoals de Brugse ceremoniemeester, gelijkaardige keuzes maken.”