‘Australische’ ijsjes zijn eigenlijk West-Vlaams: het unieke verhaal achter Australian Home Made Ice Cream
De naam doet vermoeden dat Australian Home Made Ice Cream het levenslicht zag aan de andere kant van onze planeet, maar niets is minder waar. 35 jaar geleden werd een van de grootste ijsjeszaken van ons land in Knokke opgericht, op een steenworp van de Noordzee. Vandaag telt de groep veertig filialen in België én een tiental in het buitenland.
Né à Knokke, maar de naam Australian Home Made Ice Cream in grote letters op elk filiaal. Daar moet wel een uniek verhaal achter schuilgaan. “Klopt helemaal”, zegt Mathieu Verdun (29). Sinds eind 2023 is hij zaakvoerder en eigenaar van de bekende ijsjeszaak. Hij nam Australian over van zijn oom en dooppeter Frederik Van Isacker.
Dat zit zo: de man runde in de jaren tachtig van de vorige eeuw enkele Leonidas-winkels in Knokke. “Daar bracht hij pralines aan de man en vrouw, maar hij was op zoek naar een product dat ook tijdens de zomermaanden vlot over de toonbank zou gaan”, legt Mathieu uit.
“De Australische tante van onze oprichter gaf een financieel duwtje in de rug. De naam was geboren…”
In het hotel van zijn grootouders, het intussen ter ziele gegane Saint-Georges op de zeedijk in het Zoute, trof Frederik een ijsmachine aan. “Daarmee begon hij te experimenteren en voor hij het goed en wel doorhad, stonden mensen aan te schuiven voor een verfrissend bolletje roomijs.”
Frederik zag meteen potentieel in zijn concept en verkocht zijn pralinewinkels. “Hij ging op zoek naar panden voor een eerste ijsjeszaak, maar had niet voldoende fondsen om die te bekostigen. Tijdens zijn huwelijksreis in Australië ging mijn oom op bezoek bij zijn tante Lulu, die hij over zijn plannen vertelde. Zij was meteen gewonnen voor het idee en besloot om hem een financieel duwtje in de rug te geven.”
Schot in de roos
Als eerbetoon aan tante Lulu kreeg de zaak de naam Les Bonnes Glaces Australiennes. “Dat werd later omgedoopt naar Australian Home Made Ice Cream. Het is dus dankzij Frederiks tante dat we een Australische connotatie hebben. Maar eigenlijk zijn we voor de volle honderd procent een West-Vlaams ondernemersverhaal.”
In 1989 opende het eerste filiaal in de Lippenslaan de deuren. “Het was meteen een schot in de roos”, klinkt het. “Op die bewuste hoek met de Dumortierlaan verkopen we nog altijd honderden ijsjes per dag. Twee jaar later ging een tweede winkel in De Panne van start en groeide het Australian-verhaal olievlekgewijs.”
Vandaag telt het merk veertig filialen in eigen land, die allemaal in franchise worden uitgebaat. “Ikzelf ben op mijn zestiende als jobstudent gestart en heb zes jaar lang de Australian op de Meir in Antwerpen gerund”, verduidelijkt Mathieu. “We zijn een op-en-top Belgisch familiebedrijf dat artisanale topproducten vervaardigt. We maken roomijs, sorbets, wafels en milkshakes. Zoveel mogelijk met ingrediënten uit eigen land: eieren van kippen met vrije uitloop, echte roomboter…”
“Ik leer nog elke dag bij. Met één groot doel: mensen gelukkig maken met onze creaties. Niets mooier dan een gezinnetje van onze ijsjes te zien genieten”
Anno 2024 worden jaarlijks zes miljoen bolletjes roomijs en drie miljoen wafels verkocht. “Een cijfer dat jaar na jaar organisch groeit. Aan de kust zijn we op tien locaties actief, maar ook in het binnenland vind je ons in veel steden. Mijn oom was ook de eerste om in shoppingcentra en winkelstraten ijsjes te verkopen, destijds een revolutionaire aanpak.”
Ook buiten onze landsgrenzen is Australian actief, zij het onder een andere naam. Met Fred’s Belgian Waffles and Ice Cream heeft het een tiental filialen in Frankrijk, Spanje en zelfs eentje op Antigua in de Caraïben. “We werken overal volgens hetzelfde concept: al onze producten worden ter plekke dagvers bereid. Dat is meteen onze grote sterkte.”
Verrassende smaken
Australian heeft zowat zeventig smaken in het aanbod en die worden steeds verfijnd. “We willen overal dezelfde smaak en kwaliteit garanderen. En blijven innoveren. Bij ons moet je altijd nieuwe en verrassende smaken ontdekken.”
En kan Mathieu zelf nog een lekker ijsje smaken? “Uiteraard! Ik doe niets liever dan in een van onze filialen binnenlopen en een ijsje samenstellen. En op vakantie zal ik áltijd een lokale gelateria bezoeken. Ik leer nog elke dag bij. Met één groot doel: mensen gelukkig maken met onze creaties. Niets mooier dan een gezinnetje van onze ijsjes te zien genieten.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier