Meer dan 17 jaar bleef de zangeres uit de spotlights, tot vorig jaar uit het niets de cd Portraits and Landscapes werd uitgebracht.
Uit dit nieuwe werk, dat iets poppier aandoet, bleek meteen dat het verhaal van Elisa Waut nog niet helemaal verteld was. Er werden dan ook plannen gesmeed om terug de zalen in te duiken voor liveconcerten. Op de vooravond van die nieuwe tournee, stond de band van Elisa Waut met strak gespannen zenuwen voor het eerst in 21 jaar opnieuw op een podium.
Elsje Helewaut en haar kompanen van het eerste uur, Hanse Helewaut en Chery Derycke, verzamelden een bijzonder goeie band rond zich en gingen woensdag voor het eerst de confrontatie aan met een live-publiek.
Met stevige binnenkomer The Key werd de zaal al van de eerste noten helemaal ingepakt. Elsje toonde zich als vanouds een bijzonder stijlvolle en charismatische frontvrouw met een stem en een spectrum van timbres om u tegen te zetten. Soms lief, soms hard, soms boos, soms ondeugend, soms boos of soms zelfs verliefd: ze doet fantastische dingen met haar volstrekt unieke stem.
Naast de vele songs uit het nieuwe album werd ook het blik met klassiekers gretig opengetrokken. Nummers als Sad King, Sailors don’t Cry of Don’t be Mad Get Evil zorgden voor een vleug nostalgie en na de pauze verraste de band om één van hun cultklassiekers Russia in een uitgepuurde en minimalistische versie te spelen. Ook hun grootste hit Four Times More brachten ze ronduit schitterend.
Elisa Waut is in elk geval helemaal back in business, en de magnifieke avond woensdagavond in Bredene was daar het mooiste bewijs van.
(JC)
Muziek
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier