Subaru Impreza e-Boxer heeft oog voor het milieu
Een van de speerpunten in het Subaru-gamma is de Impreza die in 1992 op de markt kwam en die een zo breed mogelijk publiek moest aanspreken. Vandaag staat de vijfde generatie in de showroom die inzet op hybridetechnologie.
De Subaru Impreza e-Boxer werd bedacht met een licht hertekend koetswerk. Het front kreeg een nieuwe bumper en gewijzigd radiatorrooster. Ook vanbinnen is de Impreza geen extravagante auto. In vergelijking met de vorige generaties zijn de materialen er beduidend op vooruitgegaan. Knoppen en hendels zitten voortaan waar je ze als bestuurder verwacht. Het instrumentenpaneel en de audio-installatie bevinden zich volledig binnen het gezichtsveld van de chauffeur. Met dank aan de vrij dunne stijlen is het zicht rondom zonder meer voortreffelijk.
Geëlektrificeerde motor
De Subaru Impreza is te verkrijgen met twee benzinegestookte viercilinder-boxermotoren. De instapmotor van 1.599 cm³ heeft een hoogste vermogen en koppel van resp. 84 kW/114 pk en 150 Nm. De nieuwste Impreza-uitvoering is de e-Boxer waarvan de aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten en opgewaardeerde atmosferische 1.995 cm³ metende viercilinder-boxermotor van 110 kW/150 pk en een elektromotor. Het Subaru e-Boxer-systeem past de vermogensverdeling tussen benzinemotor en elektromotor aan naargelang de rijomstandigheden. Het viel ons tijdens onze testrit op hoe dikwijls de elektromotor de tweeliter-benzinestoker ondersteunt.
Het zwaartepunt is met dank aan de boxermotor laag en daar vaart uiteraard het weggedrag wel bij. De besturing is heerlijk precies én messcherp. De geventileerde schijven rondom zorgen voor een prima vertraging en zijn ook nog eens goed doseerbaar.
Subaru Impreza e-Boxer Premium in cijfers
Lengte: 4,47 m
Breedte: 1,77 m
Hoogte: 1,51 m
Vermogen: 110 kW/150 pk
Koppel: 194 Nm (bij 4.000 t/m)
Verbruik: 7,6 l/100 km
C02-uitstoot: 174 g/km
0-100 km/u: 10 sec.
Topsnelheid: 197 km/u
Prijs: 34.995 euro
+ Voorbeeldig weggedrag.
+ Veel aandacht voor actieve en passieve veiligheid.
+ Het interieur is ruim en keurig afgewerkt.
– De eerder hoge CO2-uitstoot.
Auto
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier