Toyota Yaris pakt uit met hippe hybride

De Toyota Yaris IV straalt veel dynamiek uit.© GF
De Toyota Yaris IV straalt veel dynamiek uit.© GF
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

De Toyota Yaris, die in 1999 op de markt kwam, is aan de vierde generatie toe. De fabrikant verwacht dat de Yaris een van de belangrijkste Toyota-modellen in het B-segment zal blijven. Wij testten de 1.5 Hybrid en keerden tevreden terug.

Met de vierde generatie heeft de Toyota Yaris zijn duffe imago van zich afgeschud. De B-segmenter is voortaan een hippe verschijning die een en al energie uitstraalt. Terwijl veel modellen in dat segment gaandeweg langer zijn geworden, is de nieuwste Yaris zowaar korter dan vroeger, maar wel breder. Dat draagt bij aan zijn krachtige uitstraling. Dat de Toyota Yaris IV ook een geknipte stadsauto is, mag onder meer blijken uit de draaicirkel van 9,6 meter.

De filosofie less is more is overal terug te vinden in het interieur. Strak maar met het ruimtelijke gevoel van een auto uit een hoger segment. De cockpit volgt het concept van ‘ogen op de weg, handen aan het stuur’. Het zicht werd verbeterd door het digitale instrumentenpaneel te verlagen en tegelijk de A-stijl verder naar achteren te plaatsen. Doordat de wagen kleiner werd, maakt de interieurruimte weinig indruk. Je ervaart wel een gevoel van verbondenheid door je houding achter het kleine, goed in de hand liggende en in grote mate verstelbare stuur. Het bekende Toyota-infotainmentsysteem is niet baanbrekend, maar wel in orde.

Nieuwe aandrijflijn

De Yaris IV maakt gebruik van de nieuwste, vierde generatie hybridetechnologie van Toyota en bevat onderdelen die zowel compact als licht en efficiënt gebouwd zijn. De 1,5 liter driecilinder Hybrid stamt uit dezelfde TNGA-familie als de tweeliter-viercilinder uit de Toyota Corolla en de C-HR. De driepitter produceert in de Yaris 67 kW/91 pk, terwijl de elektromotor 59 kW/80 pk genereert. De twee motoren staan in voor een gecombineerd vermogen van 85 kW/116 pk. De Yaris oogt niet alleen dynamisch, ook zijn weg- en bochtgedrag zijn dat. De voorwielaandrijver is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. De besturing mocht wel wat meer feedback leveren. Bochten ronden doet de Yaris IV met plezier. De wagen ligt strak op de weg en de tractie is ronduit voorbeeldig.

 © GF
© GF

Toyota 1.5 Hybrid Dynamic in cijfers

Lengte: 3,94 m

Breedte: 1,74 m

Hoogte: 1,5 m

Vermogen: 85 kW/116 pk

Verbruik: 3,8 l/100 km

C02-uitstoot: 97 g/km

0-100 km/u: 10,5 sec.

Topsnelheid: 175 km/u

Prijs: 22.950 euro

+ Het model heeft zijn looks mee.

+ De chauffeur heeft een prima zitpositie.

– De ruimte achterin en het koffervolume konden beter.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.