Zuinig, praktisch en online

Ford Kuga heeft zijn succes te danken aan zijn sportieve lijnen en zijn aantrekkelijke totaalpakket, maar ook aan de beschikbaarheid van diverse motoren.
Redactie KW

Fords middelgrote cross-over is niet enkel verkrijgbaar als plug-inhybride, maar ook met een niet-extern oplaadbare elektrisch ondersteunde benzinemotor. Deze ‘Full Hybrid Electric Vehicle’ (FHEV) biedt talrijke voordelen en komt standaard met een automaat. Rijgemak en efficiëntie verzekerd.

Cross-overs zijn hip en ook bij Ford is de Kuga een populaire keuze. Hij heeft zijn succes te danken aan zijn sportieve lijnen en zijn aantrekkelijke totaalpakket, maar zeker ook aan de beschikbaarheid van diverse motoren. Terwijl zakelijke klanten veelal voor de plug-inhybride gaan, kiezen particuliere kopers vaker een gewoon benzinemodel. Toch loont het de moeite om de ‘tussenversie’ te overwegen: de Full Hybrid. Die maakt gebruik van dezelfde superefficiënte 2.5-viercilinder op benzine als de plug-in, maar koppelt deze aan een kleinere, ‘stekkerloze’ lithium-ionbatterij van 1,1 kWh. Het elektrische vermogen wordt op intelligente wijze benut om het verbruik van de benzinemotor te beperken of korte periodes zuiver elektrisch te rijden.

De batterij is relatief klein, maar toch zorgt ze voor een niet-verwaarloosbare verbruiks- en CO2-winst. Je betaalt niet alleen minder aan de pomp, maar ook minder aan de Vlaamse verkeerskas. De Kuga FHEV rijdt bovendien erg zacht dankzij de speciaal ontwikkelde automatische transmissie. Verder kun je in deze Ford rekenen op heel wat ruimte, een goede rijhouding en prima stoelen, al had de zitting wat langer gemogen. Het centrale aanraakscherm is gebruiksvriendelijk, maar het is nogal aan de kleine kant voor een nieuw model. Gelukkig geniet je wel van alle mogelijke connectiviteit – een Wifi-hotspot voor tien toestellen inclusief. Dat zullen de passagiers vast appreciëren.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.