Nieuwe Alfa Romeo Giulia doet hoofden draaien

De Alfa Romeo Giulia wordt gekenmerkt door een lange motorkap en korte overhangen.© GF
De Alfa Romeo Giulia wordt gekenmerkt door een lange motorkap en korte overhangen.© GF
Rudy Horrie
Rudy Horrie Autojournalist

De elegante en sportief gelijnde Alfa Romeo Giulia, opvolger van de 159, trekt heel wat aandacht. De D-segment-sedan is dan ook een keerpunt in de Alfa-geschiedenis. Wij testten de voor het modeljaar 2020 opgewaardeerde Giulia met als motor de instap-zelfontbrander.

De Alfa Romeo Giulia verenigt drie kenmerken van Italiaans design: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Van bovenaf gezien doet hij denken aan een ellips terwijl de zijkant een druppelvorm heeft.

In het hoogwaardige interieur is alles geconcentreerd rond de bestuurder. De zetels zitten voortreffelijk, maar op de achterbank zijn de hoofd- en beenruimte eerder krap. Op het licht golvende dashboard zijn de instrumenten keurig richting bestuurder gemonteerd. De belangrijkste functies bedien je vanaf het goed in de hand liggende stuur dat werd gerestyled om er de bedieningstoetsen voor de autonome rijfuncties te kunnen onderbrengen.

Autonoom rijden

Op de nieuwste Giulia debuteert een ADAS (Advanced Driver Assistant System) waarmee de wagen een vorm van autonoom rijden kan bereiken die een perfecte balans is tussen rijplezier en rijhulpsystemen. In sommige omstandigheden kan de chauffeur de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing aan de auto overlaten.

Voor dieselliefhebbers is er in het Giulia-motorengamma een 2.2 liter-viercilinder die bestaat in vier vermogensvarianten(100 kW/136 pk, 118 kW/160 pk, 140 kW/190 pk en 155 kW/211 pk). Wij testten de Alfa Romeo Giulia met de 100 kW/136 pk sterke instap-diesel, gekoppeld aan een snel én soepel schakelende ZF-achttrapsautomaat. De zelfontbrander presteert tussen de 1.500 en 3.500 toeren ronduit voortreffelijk. Het normverbruik komt neer op 4,2 liter diesel per 100 km, al ligt het in de praktijk eerder bij 6 liter. Al bij de eerste bocht weet de Alfa Romeo Giulia te verbazen door de vrijwel perfecte balans in het chassis. Onderstuur kent de achterwielaandrijver eigenlijk niet. Een waar genot is de hyperdirecte besturing. Kleine en grote oneffenheden verteert de uitgekiende ophanging prima en de geventileerde schijfremmen zorgen in alle omstandigheden voor een prima vertraging.

 © GF
© GF

Alfa Romeo Giulia TI 2.2 JTD-136 in cijfers

Lengte: 4,64 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,44 m

Vermogen: 100 kW/136 pk

Koppel: 450 Nm (bij 1.750 t/m)

Verbruik: 4,2 l/100 km

C02-uitstoot: 126 g/km

0-100 km/u: 9,5 sec.

Topsnelheid: 210 km/u

Prijs: 44.350 euro

+ Uitstekend weg- en bochtgedrag.

+ Prima prestaties.

+ Het erg fraaie interieur in de TI-uitvoering.

– De toegang tot de koffer is vrij smal.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.