Nieuwe Alfa Romeo Giulia doet hoofden draaien
De elegante en sportief gelijnde Alfa Romeo Giulia, opvolger van de 159, trekt heel wat aandacht. De D-segment-sedan is dan ook een keerpunt in de Alfa-geschiedenis. Wij testten de voor het modeljaar 2020 opgewaardeerde Giulia met als motor de instap-zelfontbrander.
De Alfa Romeo Giulia verenigt drie kenmerken van Italiaans design: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Van bovenaf gezien doet hij denken aan een ellips terwijl de zijkant een druppelvorm heeft.
In het hoogwaardige interieur is alles geconcentreerd rond de bestuurder. De zetels zitten voortreffelijk, maar op de achterbank zijn de hoofd- en beenruimte eerder krap. Op het licht golvende dashboard zijn de instrumenten keurig richting bestuurder gemonteerd. De belangrijkste functies bedien je vanaf het goed in de hand liggende stuur dat werd gerestyled om er de bedieningstoetsen voor de autonome rijfuncties te kunnen onderbrengen.
Autonoom rijden
Op de nieuwste Giulia debuteert een ADAS (Advanced Driver Assistant System) waarmee de wagen een vorm van autonoom rijden kan bereiken die een perfecte balans is tussen rijplezier en rijhulpsystemen. In sommige omstandigheden kan de chauffeur de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing aan de auto overlaten.
Voor dieselliefhebbers is er in het Giulia-motorengamma een 2.2 liter-viercilinder die bestaat in vier vermogensvarianten(100 kW/136
Alfa Romeo Giulia TI 2.2 JTD-136 in cijfers
Lengte: 4,64 m
Breedte: 1,86 m
Hoogte: 1,44 m
Vermogen: 100 kW/136
Koppel: 450 Nm (bij 1.750 t/m)
Verbruik: 4,2 l/100
C02-uitstoot: 126 g/km
0-100
Topsnelheid: 210
Prijs: 44.350 euro
+ Uitstekend weg- en bochtgedrag.
+ Prima prestaties.
+ Het erg fraaie interieur in de TI-uitvoering.
– De toegang tot de koffer is vrij smal.
Auto
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier