Mooi met een maatje meer
Body positivity of het omarmen van je lijf, ongeacht of het mager of mollig, jong of oud is, kadert helemaal in de huidige tijdsgeest die draait rond inclusiviteit. In de modewereld, waar slank jarenlang dé norm was, zien we stilaan meer diversiteit. Maar er is nog werk aan de winkel.
Sommige beautymerken zoals Dove brengen al verschillende jaren campagnes uit rond body positivity, waarbij vrouwen van alle formaten en leeftijden in de picture geplaatst worden. Ze vertegenwoordigen een steekproef uit de bevolking. Ook lingeriemerken gaan stilaan voor meer diversiteit, denken we maar aan Murielle Scherre van La Fille d’O die vrouwen toont zoals ze zijn: slank of voluptueus, gewaxt of puur natuur. Lingerieketens zoals Hunkemöller trekken eveneens de kaart van de diversiteit.
High fashion goes curvy
In de bovenmode valt de aanwezigheid van curvy modellen eerder magertjes uit. Tot voor kort waren plussizemodellen zelden op de catwalk te zien. Jean Paul Gaultier was een van de eerste topontwerpers om meer diversiteit te brengen op de catwalk. In 2010 opende een stralende Beth Ditto, zangeres en toonbeeld van body positivity, de show van Gaultier. Het was verfrissend om zoveel lust for life te zien op de catwalk. Later ontwierp Gaultier ook haar trouwjurk en werkte hij met haar samen aan een curvy collectie.
Camoufleer je rondingen niet, accentueer je sterke punten
Nu diversiteit het nieuwe modewoord is, zien we geregeld plussizemodellen op de catwalk. Tijdens de digitale modeweek van september 2020 in Milaan castte Versace voor het eerst drie plussizemodellen: het Nederlandse model Jill Kortleve dat eerder al shows voor Alexander Mc Queen, Mugler en Jacquemus gelopen had, het Brits-Jamaicaanse model Alva Claire en het Amerikaanse topmodel Precious Lee dat de laatste seizoenen helemaal doorgebroken is. Zij is ook het gezicht van de nieuwste campagne van Marina Rinaldi, het plussizemerk van de Max Mara-groep. Marina Rinaldi werkt zowel met eerder slanke als met curvy modellen, zodat het zich profileert als inclusief merk. De collectie werd veertig jaar geleden opgestart. Het was het eerste luxelabel dat high fashion bracht voor modebewuste vrouwen met een maatje meer. Door samen te werken met topfotografen zoals Peter Lindbergh, Bruce Weber en Ellen Von Unwerth positioneert het merk zich op gelijke hoogte met andere highfashionlabels.
Van plus-size naar all-size
De meeste boetieks en commerciële labels brengen enkel ‘standaardmaten’, wat op zich al een relatief begrip is. Voor het ene merk is 44 de limiet, voor andere maat 48. En toch vind je in catalogi of in reclamecampagnes nauwelijks vrouwen met een doorsneemaat 42. De reden waarom met superslanke modellen gewerkt wordt, is eerder van praktische aard. De verkoopstalen van een collectie worden eerst in maat 36 gemaakt. Pas later, wanneer de bestellingen binnen zijn, beslissen ze welke creaties in productie gaan en passen ze de patronen aan de verschillende maten aan. Sommige labels maken een uitzondering en shooten kleren in verschillende maten, net om die diversiteit in de verf te zetten. Zoals bij de Belgische labels Her en Thelma & Louise. Dat laatste label wilde daarmee duidelijk maken dat het zijn aanbod uitgebreid heeft tot maat 48. Voor de campagnebeelden werkt Thelma & Louise samen met plussizemodel Virginie Favresse, een 38-jarige mama die haar modellenwerk combineert met een deeltijdse job als leerkracht. In de communicatie van de Mayerline-groep, die zowel Mayerline als Améline omvat, zijn al altijd zowel slanke vrouwen als vrouwen met rondingen te zien.
Volwaardige mode brengen zonder maatbeperkingen, dat is de visie van Elke Peeters, de ontwerpster achter het label Jacki Collet. Ze biedt haar creaties aan van maat 36 tot maat 52 en maakt dat ook duidelijk in haar campagnes. “Ik vind het niet meer van deze tijd om te spreken over normale en plussizematen. Ik wil alle vrouwen goed kleden, ongeacht hun maat. In het grotematenaanbod is het vaak huilen met de pet op: heel wat grotematenlabels houden het bij vormeloze kleren die de vrouwelijke vormen camoufleren. Er is een groot verschil tussen je lichaam bedekken en je goed kleden. Elke vrouw kan stijlvol en modieus gekleed gaan, ongeacht haar figuur. Het gaat erom je sterke punten te accentueren. Alles begint bij een goede snit en bij een degelijke stof die mooi doorvalt en die niet aftekent. Een perfect patroon maken voor een mager iemand, is gemakkelijk: je moet geen rekening houden met een grote boezem, buik of bips. Maar ik vind het net een uitdaging om dat perfecte evenwicht te vinden voor elk figuur. Het heeft mij wat tijd en geld gekost om de perfecte patronen te maken voor grotere maten. Dat grote maten een extra investering vergen, niet alleen door het patroon maar ook omdat er meer stof nodig is, verklaart waarom je bij de meeste merken en ontwerpers geen grote maten vindt. Uiteraard moet je als ontwerper rendabel zijn, maar je mag ook je doel niet uit het oog verliezen. De essentie van mode draait voor mij rond mensen mooi maken en hen zelfvertrouwen geven. Het mooiste compliment dat ik onlangs kreeg, was van een superslanke vrouw die een foto van mijn collectie gezien had, gedragen door een model met maat 52. Ze vroeg of ze die outfit ook in maat 36 kon bestellen. Beide vrouwen stonden even goed met hetzelfde ontwerp. Dat noem ik inclusieve mode.” (Lut Clincke)
Mode
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier