Jassen om in te schuilen
Een wintermantel is wellicht een van de meest gedragen stukken uit je garderobe. Hij bewijst zijn nut van oktober tot april. Het aanbod voor dit seizoen varieert van klassieke wollen mantels tot knusse modellen in zacht dons of in teddy.
De tijdloze mantel in geweven wol is een investering voor jaren. Dit seizoen zien we hem vooral in neutrale kleuren zoals camel en marineblauw. Het zijn stukken die je lang kan dragen en die dus per definitie passen in de duurzame slow fashion-trend van vandaag. Naast de lange modellen met een dubbele rij knopen, die geïnspireerd zijn op de militaire mantels, is er de sportievere duffelcoat, een evergreen waarop letterlijk en figuurlijk geen sleet komt. De geruite wollen mantel laat zich deze winter in een waaier van kleurencombinaties zien, van pastels tot warme herfstkleuren. Ook zien we modellen met franjes, met een knipoog naar de geruite plaid. Een jas als een warm deken, in wol of in dons, inspireert heel wat merken en ontwerpers.
Van functioneel tot high fashion
De donsjas is al enkele seizoenen aan een ware revival bezig. Dat jassen die thuishoren in de besneeuwde bergen het modebeeld bepalen, is niet nieuw. In de jaren tachtig verlieten de ski-jassen van Millet de skipistes om een ware hype bij de jeugd te worden. Enkele jaren geleden ging Moncler nog een stap verder en slaagde erin om de donsjas op high fashion-niveau te brengen. Dit skimerk is ondertussen een vaste waarde op de Milanese modeweek geworden. Onder de naam Moncler Genius brengt het geregeld creaties uit in samenwerking met gerenommeerde gastdesigners die elk hun visie op de donsjas geven.
Technisch hoogstaande merkjassen zijn het nieuwe bont
Ook andere technische outdoormerken zoals Arc’Teryx, Canada Goose en The North Face tellen alsmaar meer hippe vogels onder hun fans, ondanks of dankzij hun hoge prijskaartje. Deze technisch hoogstaande merkjassen zijn immers een stukje statussymbool geworden, zeg maar het nieuwe bont. Veel heeft te maken met het belang dat de consument hecht aan functionaliteit en comfort, een fenomeen dat tijdens corona alleen maar versterkt is.
1/18
© & Other Stories
2/18
© Psophia
3/18
© Arket
4/18
© Baum und Pferdgarten
5/18
© Caroline Biss
6/18
© Object
7/18
© Woolrich
8/18
© Terre Bleue
9/18
© Arc’Teryx
10/18
© Pinko
11/18
© Alessandro Viero
12/18
© Hampton Bays
13/18
© CKS
14/18
© AS Adventure
15/18
© Wolfgang Holm
16/18
© Sennes
17/18
© Claudette van de Rakt
18/18
© Selected Homme
1/18
© & Other Stories
2/18
© Psophia
3/18
© Arket
4/18
© Baum und Pferdgarten
5/18
© Caroline Biss
6/18
© Object
7/18
© Woolrich
8/18
© Terre Bleue
9/18
© Arc’Teryx
10/18
© Pinko
11/18
© Alessandro Viero
12/18
© Hampton Bays
13/18
© CKS
14/18
© AS Adventure
15/18
© Wolfgang Holm
16/18
© Sennes
17/18
© Claudette van de Rakt
18/18
© Selected Homme
Maxi-jassen en sheltersuits
Ook avant-gardeontwerpers zoals Rick Owens en Demna Gvasalia, stichter van Vetements en creatief directeur van Balenciaga, springen kwistig om met dons. Typisch voor hun stijl zijn de oversized, soms bijna architecturale modellen. Vetements zette een paar jaar geleden de trend door modellen op de catwalk te sturen die leken op clochards die een opengeritste slaapzak om hun schouders gedrapeerd hadden. De ontwerpen doen verdacht veel denken aan de echte sheltersuit, een uitvinding van de jonge Nederlandse ontwerper en filantroop Bas Timmer, die vorig jaar door Time Magazine uitgeroepen werd tot Next Generation Leader. Bas Timmer studeerde aan de modeacademie van Arnhem toen de dakloze vader van een van zijn vrienden op straat stierf door onderkoeling. Het bracht hem op het idee om een multifunctioneel kledingstuk te ontwerpen voor daklozen en vluchtelingen. Zijn eerste sheltersuit kwam in 2014 uit: een combinatie van tas, herbruikbare slaapzak en winterjas. Een geniaal idee dat al duizenden mensen geholpen heeft. Nu Timmer wereldberoemd is, wordt hij ook gevraagd door de modewereld voor samenwerkingen. Zo ontwierp hij voor het Franse modehuis Chloé enkele sheltersuits die geshowd werden tijdens de Chloé-show in maart van dit jaar. Het idee inspireert heel wat merken om gewatteerde maxisjaals en poncho’s uit te brengen die veel weg hebben van dekentjes.
Hoe populairder dons wordt, hoe meer kritische stemmen opgaan om dons afkomstig van levend geplukte dieren te bannen. In deze duurzame tijden wordt er meer en meer gerecycleerde dons gebruikt, onder meer afkomstig van afgedankte kussens en donsdekens, naast synthetische alternatieven.
Knuffeljassen
De verkoop van kleren in aaibare stoffen is het laatste jaar enorm toegenomen, misschien wel om de huidhonger te stillen. Uitschieter zijn de teddy jassen die niet meer weg te denken zijn uit het modebeeld. Ze bieden een alternatief voor jassen in omgekeerd schaap, een klassieker die ietwat naar de achtergrond verschoven is maar die nog altijd zijn degelijkheid bewijst. Teddy vind je in alle mogelijke kwaliteiten, van synthetische vezels tot echte wol, al dan niet gerecycleerd. We willen het allemaal warm, maar liefst ook duurzaam. (Lut Clincke)
Mode
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier