Brugge / Samenleving Brugge / Samenleving Onze gemeentehuizen staan model voor heel Vlaanderen De tijd van eindeloos aanschuiven aan loketten is in stad- en gemeentehuizen stilaan voorbij. Met e-loketten, afspraken, stadswinkels en infobalies proberen de lokale overheden hun burgers zo efficiënt mogelijk te bedienen. "Heel wat West-Vlaamse besturen zijn echte voorlopers",zegt Bart Noels, die al vier boeken schreef over dienstverlening in lokale besturen. "Andere Vlaamse steden en gemeenten … 26 november
Oostende / Samenleving Oostende / Samenleving Oostende: Vrijwilligers maken burgers wegwijs in stadhuis 26 november
Waregem / Samenleving Waregem / Samenleving Waregem: “Dankzij stadswinkel heb je direct aanspreekpunt” In Waregem werkt eigenlijk geen enkele administratieve dienst enkel op afspraak. Door het concept van de stadswinkel zijn alle diensten in de voormiddag open, zonder afspraak. In de namiddag kan je wel je komst aankondigen, maar dat hoeft slechts voor een heel klein deel van de bezoekers. 26 november
Torhout / Samenleving Torhout / Samenleving Torhout: “Menselijk contact belangrijk” Al sinds 1 mei 1991 werkt Christelle Demoor voor het Torhoutse stadsbestuur. Ze is loketbediende bij de dienst Burgerzaken en behartigt haar job sinds 1 april 2014 in het nieuwe stadskantoor. De jaren daarvóór had ze haar loket in het oud-stadhuis op de Markt. "We zijn er qua comfort enorm op vooruitgegaan", vindt ze. "Door … 26 november
Tielt / Samenleving Tielt / Samenleving Tielt: Ruiseledenaar maakt amper gebruik van digitaal loket Hoewel ook een kleine gemeente als Ruiselede tegenwoordig over een digitaal loket beschikt, wordt dat amper gebruikt. "Onze burgers zijn blijkbaar nog erg voor persoonlijk contact gewonnen, wat niet betekent dat we de verdere uitrol van ons e-loket zullen tegenhouden", zegt burgemeester Greet De Roo. 26 november
Roeselare / Samenleving Roeselare / Samenleving Roeselare: “Flinke inhaalbeweging gemaakt” De laatste twee jaar heeft de stad Roeselare op vlak van dienstverlening een serieuze inhaalbeweging gemaakt. Uit een analyse bleek dat alles digitaler én flexibeler moest. Ruimere openingsuren en het aantal verplaatsingen van de burger naar het stadhuis tot een minimum beperken. Matthias Vandamme werd aangesteld om alles te stroomlijnen: "We hebben ondertussen al serieuze … 26 november
Ieper / Samenleving Ieper / Samenleving Westhoek: Enkel Ieperse stadhuis is volledig op afspraak Bij alle gemeenten in onze regio is het mogelijk om een afspraak te maken in het gemeentehuis. Enkel Ieper gaat nog een stap verder: daar is het de regel dat er eerst een afspraak gemaakt wordt. Wij gingen er langs, op afspraak uiteraard. 26 november
Menen / Samenleving Menen / Samenleving Menen: “We gebruiken veel foto’s en logo’s in onze communicatie” In september 2013 haalde stad Menen het wereldnieuws: ambtenaren spraken vanaf dan nog enkel Nederlands aan het loket. Indien dit niet lukte, gebruikten ze desnoods pictogrammen om te communiceren. "Bijna vier jaar later is de evaluatie positief", aldus Martine Fournier. "We doen er intussen alles aan om anderstaligen Nederlands aan te leren." 26 november
Izegem / Samenleving Izegem / Samenleving Izegem: “Het eerste aanspreekpunt voor alle Izegemnaren” De dienstverlening in het stadhuis is sinds het voorjaar van 2016 volledig afgestemd op de burger. Brigitte Loosveldt en Christine Duhamel zijn samen met Margot Behaeghe de gezichten van de onthaalbalie en vormen zo het eerste aanspreekpunt voor de burger. 26 november
Kuurne / Samenleving Kuurne / Samenleving Kuurne: “Te veel inwoners komen nog op hetzelfde moment langs” In tegenstelling tot buur Kortrijk kiest gemeente Kuurne er bewust voor om niet enkel op afspraak te werken. "We zijn niet tegen werken op afspraak, maar de Kuurnenaar moet wel nog spontaan het gemeentehuis kunnen binnenstappen", aldus burgemeester Francis Benoit. 26 november