Waregem: “Dankzij stadswinkel heb je direct aanspreekpunt”

Redactie KW

In Waregem werkt eigenlijk geen enkele administratieve dienst enkel op afspraak. Door het concept van de stadswinkel zijn alle diensten in de voormiddag open, zonder afspraak. In de namiddag kan je wel je komst aankondigen, maar dat hoeft slechts voor een heel klein deel van de bezoekers.

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier Het gemeenteloket’.

Sinds bijna zeven jaar hoeven de meeste Waregemnaren die de stedelijke administratieve diensten bezoeken amper verder dan de stadswinkel en de naastgelegen dienst burgerzaken. Dat geldt ook voor de gepensioneerde Desselgemnaar Leon Furniere. “Ik weet de tijd niet dat ik nog op de verdieping ben geweest. Bijna altijd kan men mij helpen in de stadswinkel. Ik kom hier geregeld stadsbonnen kopen, bijvoorbeeld om iemand mee te plezieren voor zijn of haar verjaardag”, aldus Leon.

De laatste keren dat hij niet voldoende had aan de stadswinkel was voor de vernieuwing van zijn identiteitskaart en rijbewijs. “Kom je met zo’n vraag, dan verwijst men je onmiddellijk naar de dienst burgerzaken. Ik merk dat de lange wachtrijen die je vroeger boven kon hebben nu niet meer bestaan, maar ik denk dat men sinds de verhuizing naar beneden extra personeel heeft ingeschakeld.”

Jennifer Labarque, huishoudhulp en persoonlijke begeleidster van de blinde Waregemnaar Frederik Schelpe, maakte maandagmorgen kennis met de stadswinkel. “Ik woon in Kortrijk waar je eigenlijk voor alles en nog wat een afspraak nodig hebt. We komen hier nu paarse vuilniszakken kopen voor Frederik, maar in mijn thuisstad haal ik die in de supermarkt. Een afspraak maken gaat wel vlot in Kortrijk, maar dit systeem lijkt me toch toegankelijker.”

Website niet compatibel

Frederik Schelpe legt de bediende een vraag voor naar aanleiding van een vergadering van de stedelijke adviesraad voor personen met een handicap.

“De mevrouw aan de balie verwees me keurig door naar de welzijnswinkel. Dat gebeurde in het verleden, toen ik het personeel minder vriendelijk vond, soms op een niet al te beleefde manier”, vindt Frederik. “Handig aan de stadswinkel is dat ik onmiddellijk een aanspreekpunt heb. Omdat de website van de stad niet compatibel is met het brailleprogramma met mijn computer heb ik dat rechtstreeks contact meer dan eens nodig.”

Waregem:

Jammer genoeg kan Frederik er geen gebruik van maken, maar via de stadswebsite kan je ook naar een e-loket surfen waar met name de dienst burgerzaken met 19 populaire aanvraagformulieren zoals aangifte adreswijziging, verhuizing naar het buitenland en allerhande afschriften de kroon spant.

Hoe is de situatie in de andere gemeenten?

In Wielsbeke werkt alleen de financiële dienst louter op afspraak en het ziet er niet naar uit dat hier snel verandering in komt. Momenteel kan je al de beschikbaarheid van de gemeentelijke zalen online raadplegen, al kan online reservatie alleen nog maar voor de tennisterreinen. Ook inschrijven en betalen voor gemeentelijke jeugd-, sport- en cultuuractiviteiten kan al op die manier. Op korte termijn zal je op eenvoudige digitale aanvraag tal van attesten van de bevolkingsdienst en de Wielsbeekse geschenkbon kunnen verkrijgen.

Het credo van Anzegem luidt: tijdens de ruime openingsuren van het hoofdgemeentehuis, het Sociaal Huis en de vrijetijdsdiensten is iedereen welkom, zonder afspraak vooraf. De cluster omgevingsontwikkeling werkt wel op afspraak omdat het meestal over stedenbouwkundige dossiers gaat waarvoor men de nodige tijd moet uittrekken.

Anzegem maakt al een paar jaar gebruik van een e-loket, maar in juli komt er een nieuwe versie. Nu al is een 11-tal aanvraagformulieren digitaal te verkrijgen en bouwdossiers kunnen digitaal worden ingediend via het omgevingsloket.

In Deerlijk hanteren bijna alle diensten vaste openingsuren. Enkel het Sociaal Huis vermeldt expliciete afspraakperiodes. Sinds enkele maanden werkt de burgemeester alleen nog op afspraak. Het e-loket is redelijk uitgebreid. De invulling ervan wijzigt regelmatig en er kunnen de komende maanden nog zaken bijkomen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.