Torhout: “Menselijk contact belangrijk”

Redactie KW

Al sinds 1 mei 1991 werkt Christelle Demoor voor het Torhoutse stadsbestuur. Ze is loketbediende bij de dienst Burgerzaken en behartigt haar job sinds 1 april 2014 in het nieuwe stadskantoor. De jaren daarvóór had ze haar loket in het oud-stadhuis op de Markt. “We zijn er qua comfort enorm op vooruitgegaan”, vindt ze. “Door het wegvallen van de glazen loketten staan we letterlijk en figuurlijk dichter bij de bevolking. Ik vind menselijk contact bijzonder belangrijk. Er is al genoeg verkilling in onze samenleving.”

Deze reportage maakt deel uit van ons ‘Dossier Het gemeenteloket’.

Christelle (57) woont met haar man Geert Mortier in de Revinzestraat op de wijk Don Bosco. Ze hebben een dochter Wendy, een zoon Joeri en vier kleinkinderen. Christelle heeft de opleiding kantoor gevolgd en is eerst in dienst geweest van een groothandel in wenskaarten. Sinds 1991 werkt ze als administratief bediende voor de stad. Ze is in haar vrije tijd secretaris van diverse stedelijke adviesraden en zet zich hard in voor de actie Kom op tegen Kanker. Ze is in onze krant de Krak van Torhout 2015 geweest.

Christelle is een van de vertrouwde gezichten aan de loketten op de gelijkvloerse verdieping van het stadskantoor. Ze voert het sociale contact met de mensen hoog in het vaandel. “Dat is net het aangename van mijn job: mijn best kunnen doen om de mensen te helpen. Ook de simpele zielen, die van de administratie geen kaas gegeten hebben.”

Recht op service

Her en der gaan er stemmen op om de dienstverlening aan de loketten nog enkel na afspraak mogelijk te maken. Maar daar is Christelle geen voorstander van. “Op die manier creëer je sociale ongelijkheid”, zegt ze. “Niet alle mensen beschikken over een computer om snel een afspraak vast te leggen. Plus: dan kom je in de problemen op het vlak van timing. Stel dat je voor iemand een kwartier voorziet omdat de betrokkene zijn nieuwe identiteitskaart komt afhalen. Maar die man of vrouw wil, terwijl hij of zij daar toch is, ook nog iets anders vragen. Moet je dan zeggen: sorry, er is maar een kwartier voorzien, je zal eens moeten terugkomen? Ik ben geen fan van een strikte, afgemeten dienstverlening. De burgers hebben maximaal recht op een zo groot mogelijke service.”

“Geen fan van een strikte, afgemeten dienstverlening”

De dienst Burgerzaken is van maandag tot en met zaterdag elke voormiddag van 9 tot 12 uur toegankelijk en op woensdag ook van 13.30 tot 17 uur. “De drukste momenten zijn doorgaans de zaterdagvoormiddag en de woensdagnamiddag”, aldus Christelle. “Al kun je daar geen eed op doen. Bij bar slecht weer verwacht je bijvoorbeeld weinig volk, maar kan het toch aanschuiven zijn. De mensen willen natuurlijk snel geholpen worden, maar tijdens het wachten slaan sommigen een babbeltje. Er zit dus in zekere zin ook een mooi kantje aan vast.”

Vingerafdrukken

De voornaamste taken van Christelle zijn het uitreiken van de nieuwe identiteitskaarten, het afleveren van internationale paspoorten, het behartigen van de rijbewijzen en attesten allerhande en ook de bewijzen van goed gedrag en zeden, die laatste meestal in overleg met de politie.

“Probleem bij de identiteitskaarten is dat er een foto geëist wordt waarop de mensen ernstig kijken”, zegt ze. “Daar maken sommigen een probleem van en ik kan dat begrijpen. Maar dat zijn orders van de hogere overheid. De internationale reispaspoorten zijn evenmin een lachertje, want daarvoor moeten we tegenwoordig met een speciale scanner vingerafdrukken nemen en dat wil niet altijd lukken. We hebben zelfs handcrème staan, omdat je van een vettige vinger gemakkelijker een afdruk kunt nemen (lacht). De meeste zaken kunnen we gewoon aan de loketten afhandelen, maar we hebben tevens een apart lokaaltje voor de meer discrete kwesties of voor dingen die meer tijd in beslag nemen. Als we voltallig aan het werk zijn, dan zijn we in onze dienst met zeven mensen aan de slag. Met minder zou het moeilijk lukken.”