Olivier Sercu is in de ban van teddyberen: “De Steiff-beren beschouw ik als mijn kindjes”

foto DS
foto DS
Redactie KW

Teddyberen hebben al menig harten veroverd, dat is ook zo bij Olivier Sercu. Deze 48-jarige vrijgezel, die de buurtwinkel Olly uitbaat langs de Brugseweg, weet wat het is om in de ban te zijn van beren.

“Het is allemaal begonnen toen ik eind 1990 met een vriend die aan modelbouw deed naar Toyland in De Panne ging”, vertelt Olivier. “Dat is een speelgoedspeciaalzaak, want ze hebben ook een assortiment voor volwassenen. Terwijl die vriend naar de nieuwste modelbouwdozen keek, werd mijn aandacht getrokken door een afgeschermd berenhoekje. Mijn oog viel op de knoddige teddybeer van Steiff die speciaal gemaakt was voor de 150ste verjaardag van Harley Davidson (zie foto – beer rechts op arm). Die verkochten blijkbaar als zoete broodjes aan de stoere Harley Davidson-motorrijders. Ook al heb ik geen zo’n moto, ik was direct verkocht. Deze Duitse producent van teddyberen met beweegbare ledematen bestaat al sedert 1902. Ze worden allemaal met de hand gemaakt, zijn genummerd en je kunt ze herkennen aan het ‘Knopf im Oor’-labeltje dat vanzelfsprekend aan hun oor hangt.”

Mister Paddington

De ‘knoop in oor’-labeltjes van de Steiff-teddyberen hebben elk een verschillend kleurtje, horen we van Olivier. “De roze zijn ongelimiteerd en niet zo interessant voor verzamelaars. Dan heb je die met een wit labeltje en daarvan kun je lezen de hoeveelste jouw beer is van de reeks. Als je een Steiff-beer vindt met een zwart labeltje dan heb je het meest mazzel, want dat zijn de exclusieve exemplaren.”

“Ik heb één zo’n teddybeer met een zwart labeltje en er zit een heel mechanisme in zodat de beer ook echt kan brommen. Wie dat koopt krijgt er ook het mechanisme in het groot bij zodat je goed kan zien hoe dat binnenin dat berenlijf in zijn werk gaat. Bij deze exemplaren horen natuurlijk echtheidscertificaten.”

Olivier is bijzonder fier op een heel bijzondere beer. “Dat is Mister Paddington (op foto links) , naar de gelijknamige tv-beer. Daarvan zijn er maar 350 gemaakt en ik heb exemplaar 211. Hij is 106 cm groot en kost zo’n 2.000 euro. In zijn valiesje zit er een stuk brood en een pot marmelade, waar hij verzot op is. Je hebt ook Steiff-beren die bezet zijn met Swarovski-juwelen. Daarvan heb ik er ook een aantal en die kosten toch ook al 200 euro per exemplaar.”

Geen speelgoed

Het is duidelijk: dergelijke Steiff-beren zijn geen speelgoed. Dat is ook wat we horen van Olivier. “Uiteraard niet, dat zijn mijn kindjes. Ik praat ertegen en ze krijgen zoals voorgeschreven één keer per jaar een berendouche. Dat is hen eens afvegen met een licht vochtige doek.”

“De firma Steiff is heel inventief in het creëren van collecties. Zo zijn er licenties met filmhuizen voor bijvoorbeeld beren in het thema van Asterix of King Kong. En ze hebben zelfs een contract met bepaalde modeontwerpers, zoals Jean Paul Gaultier en Karl Lagerfeld. Die beren hebben een kostuumpje aan dat door hen gemaakt is. De prijzen voor dergelijke Steiff-beren kunnen gaan tot 3.000 euro. Er is ook zo’n beer-versie gemaakt rond Toots Tielemans en het mondharmonicaatje dat erbij zit, werkt echt. In totaal heb ik toch al zo’n honderdtal collectieberen in mijn bezit. Als ik binnen twee jaar stop met mijn buurtwinkel omdat mijn handelshuur is afgelopen, dan zal ik hen een mooi plaatsje geven waar ik woon.”

Zoals veel verzamelaars heeft Olivier ooit ook nog een tweede verzameling gehad. “Ik verzamelde alles wat van Mickey in porselein op de markt kwam via de Walt Disney Classics Collection (WDCC). Daar had ik zeker zo’n 50 collector items van die elk in een doos zaten en ook gelimiteerd waren. Ik ben er ondertussen mee gestopt omdat WDCC ondertussen failliet is. Ik zal ze proberen in één keer te verkopen, maar mijn Steiff-beren doe ik nooit van de hand.”

Tot slot wil Olivier verzamelaars nog een goeie raad meegeven. “Om het even wat je verzamelt: je moet het doen met heel je hart. Een beer koop ik niet om te hebben, maar om van te houden.” (DS)