Eureka krijgt ‘klas van de toekomst’

© Foto Kurt
Redactie KW

Het GO! Atheneum Eureka in de Rijselstraat in Torhout start het nieuwe schooljaar met een West-Vlaamse primeur: de future classroom, het klaslokaal van de toekomst. “Ik wil maximaal inzetten op het ontwikkelen van de digitale competenties van onze leerlingen”, zegt directeur Ilse Coucke. “Die vaardigheden zullen in onze maatschappij alsmaar belangrijker worden. De jongeren van nu stromen straks de arbeidsmarkt op en die stelt heel andere eisen aan de werknemers dan pakweg tien jaar geleden.”

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Weer naar school.

Ilse Coucke (43) begint op 1 september aan haar derde schooljaar als directeur van het GO! Atheneum Eureka. “De campus Houtland, zoals de school in 2015 nog heette, had nood aan een frisse wind”, zegt ze. “Een nieuwe naam was de eerste stap… Als directeur moet je breed en toekomstgericht denken en de future classroom waarmee we straks uitpakken, was een van mijn ideeën om Eureka naar een ander niveau te tillen. Jongeren munten uit in wat ik ‘knoppenkunde’ noem: ze weten perfect hoe ze alle knopjes – toetsen dus – van hun smartphone, tablet en computer moeten gebruiken. Maar met die kennis kunnen ze véél meer doen, vooral naar de toekomst toe, wanneer ze straks op de arbeidsmarkt terecht komen. We leven nu eenmaal in een digitale maatschappij en ik wil onze leerlingen daar maximaal op voorbereiden.”

Fonds

“Het concept van de future classroom heb ik zelf uitgewerkt, in samenspraak met enkele IT-specialisten hier op school”, gaat Ilse Coucke voort. Maar zoals altijd staan tussen droom en daad enkele praktische bezwaren. “Je kan dan wel fantastische ideeën hebben, meestal stuit je op de barrière van de middelen, zeker in het onderwijs”, weet Ilse. “Tot ik hoorde van het Digital Belgium Skills Fund. Het fonds werd in het leven geroepen door Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda, en heeft als belangrijkste doel jongeren digitale vaardigheden bijbrengen.”

Met een budget van 18 miljoen euro financiert het Digital Belgium Skills Fund projecten die vooraf door de Koning Boudewijnstichting worden geselecteerd. In juni diende Ilse Coucke haar future classroom-dossier in. Van de ruim 120 subsidie-aanvragen kreeg slechts een veertigtal groen licht, waaronder ook dat van directeur Ilse Coucke.

De nieuwe klas krijgt onder meer een 3D-scanner en 3D-printer

Over enkele weken wordt op de campus een ‘bouwpakket’ afgeleverd waarmee in twee dagen tijd een volwaardige en comfortabele containerklas opgetrokken wordt. “In de Eureka-kleuren: blauw, groen en oranje”, vult technisch adviseur Kris Vandevoorde aan. Hij staat in voor de inrichting van de future classroom, met onder meer een digitaal bord, gloednieuwe laptops, Lego Mindstorms waarmee de leerlingen spelenderwijs kunnen leren programmeren, een 3D-scanner en een 3D-printer.

Coach

Opvallend: in de future classroom staan geen klassieke schoolbanken, maar groepstafels en zitzakken, en ook geen tafel voor de leerkracht. “Want in de klas van de toekomst krijgt ook de leraar een nieuwe rol”, legt Ilse Coucke uit. “Hij of zij wordt een coach, iemand die niet alleen voor kennisoverdracht zorgt, maar samen met zijn of haar leerlingen de digitale wereld en haar ongebreidelde mogelijkheden ontdekt en verkent. In de future classroom neemt ook virtual reality een prominente plaats in: niet alleen voor bijvoorbeeld de lessen aardrijkskunde en geschiedenis, maar ook voor onze afdelingen houtbewerking, verzorging en elektromechanica. Belangrijk is dat het project zich richt op kinderen vanaf 10 jaar: ook de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van onze basisschool zullen dus van de future classroom gebruik maken.”

Officiële opening

De kleurrijke containerklas zal – als alles volgens plan verloopt – eind oktober gebruiksklaar zijn. “We plannen een officiële opening, hopelijk ook in aanwezigheid van Alexander De Croo en Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits”, zegt directeur Coucke. “In de toekomst willen we ons nieuwe paradepaardje ook ten dienste stellen van lokale organisaties. Zo hebben we al contact opgenomen met De Klapdeur, een Torhoutse vereniging die (kans)armen uit de gemeente uit hun isolement haalt door onder andere vorming aan te bieden. De future classroom kan ook voor hen nieuwe horizonten openen.”