Van afval tot beker die je koffie warm houdt: Waregemse start-up Grounds Up gaat in zee met IKEA

Zaakvoerder en stichter van Grounds Up Lukas Van Quickelberghe met zijn NeRoo Cup. © JCR/GF
Philippe Verhaest

Grounds Up, een Belgische start-up die koffiegruis verwerkt tot herbruikbare grondstoffen, gaat een structurele samenwerking aan met de Belgische tak van IKEA. “Zo zullen we per jaar 46 ton koffiegruis uit de acht vestigingen in ons land kunnen upcyclen”, stelt de Waregemse zaakvoerder Lukas Van Quickelberghe. In november moet het eerste product, warmhoudende (koffie)bekers op basis van het gruis, van de spreekwoordelijke band lopen.

Dat Lukas Van Quickelberghe (26) met koffiegruis aan de slag zou gaan, had hij tot enkele jaren geleden ook niet durven denken. Als stichter en zaakvoerder van Grounds Up maakt hij er echter zijn missie van om het bewuste afvalproduct een nieuw leven te geven en het op te schalen naar bruikbare grondstoffen. “Ik wil een ecologische impact creëren en de circulaire economie een duwtje in de rug geven”, legt hij uit.

Het fundament voor die ambitie legde Lukas tijdens zijn studies KMO-management aan de Arteveldehogeschool in Gent. “Als grote koffieliefhebber besloot ik voor een project op zoek te gaan naar de mogelijkheden voor koffiegruis, het restafval dat na het zetten van een kop koffie achterblijft. Dat gooien we achteloos weg, maar we kunnen er ook mee aan de slag gaan.”

Koffiebiocomposiet

Het idee belandde uiteindelijk in de koelkast, maar toen hij een accelerator in Gent (organisatie die start-ups begeleidt, red.) bijwoonde, kwam daar letterlijk de vraag naar boven die Lukas zich ook zelf had gesteld: wat kan er met koffiegruis gedaan worden? “Alsof de puzzel plots in elkaar viel”, glimlacht hij. “Samen met enkele bio-ingenieurs ging ik aan het werk en begin 2023 zag Grounds Up het levenslicht, met Erik Groes als investeerder.”

“Ons doel? De grootste koffieafvalverwerker van Europa worden”

Lukas zette mee een procedé op punt waarbij koffiegruis in koffieolie – een duurzamer alternatief voor palmolie – en koffieperskoek wordt omgezet. “Met die laatste gaan we aan de slag. De perskoek vormt de ruwe grondstof voor koffiebiocomposiet en daarmee kan je stevige, herbruikbare producten maken.”

© JOKE COUVREUR

Waaronder dus de herbruikbare (koffie)beker, toepasselijk NeRoo Cup gedoopt, wat zwart in het Italiaans betekent. “Daarnaast willen we op termijn ook circulaire grondstoffen voor onder andere de bouwsector maken, net als halffabricaten en andere producten, zoals bloempotten op basis van koffiegruis.”

Enorme katalysator

Na een eerder proefproject dat in september vorig jaar bij IKEA Gent uitgerold werd, gaat de jonge start-up nu een doorgedreven samenwerkingsverband aan met de acht Belgische filialen. “Bij hen halen we het gruis op van de koffie die de medewerkers en klanten er drinken”, legt Lukas uit. “Goed voor 46 ton koffiegruis per jaar, het equivalent bijna 36 ton CO2-uitstoot op jaarbasis.”

Dat IKEA met Grounds Up in zee gaat, is een enorme katalysator, klinkt het. “Nu kunnen we op grotere schaal recycleren en kunnen we onze processen efficiënter en sneller maken. Het laat ons ook toe om vlugger te groeien en aan naambekendheid te winnen. Wat we doen, wordt nu écht tastbaar.”

De NeRoo Cup wordt vanaf november op grote schaal geproduceerd. “Dit jaar willen we er minstens 10.000 verkopen. We focussen eerst op de B2B-markt, maar op termijn willen we ons rechtstreeks op de consument richten. In 2025 willen we verder accelereren en ook in het buitenland onze stempel drukken, want de mogelijkheden zijn haast eindeloos. Onze ultieme ambitie is om de grootste koffieafvalverwerker van Europa te worden. Met een internationale topper als IKEA die ons steunt, timmeren we keihard aan deze weg.”