Maandelijks gaan er om en bij de zestigduizend items over hun (digitale) toonbank en met liefst 185.000 actieve gebruikers is Openbare-verkopen.be het grootste online veilinghuis van de provincie. Vijftien jaar geleden legde bezieler Tim Deweer de fundamenten van wat vandaag een steeds populairder platform is. “Het aantal faillissementen neemt toe. Dat ervaren we vanop de eerste rij”, klinkt het.
De oorsprong van Openbare-verkopen.be moeten we bij De Faillissementswinkel in Roeselare zoeken. “Die werd toen door mijn schoonbroer Nelson Vroman uit Meulebeke gerund”, legt Tim Deweer (47) uit.
De Deerlijkenaar stak destijds af en toe een handje toe en kwam zo ook op fysieke openbare veilingen terecht. “Je kent dat wel: een café of parochiezaal waar per opbod bijvoorbeeld inboedels uit falingen verkocht worden. Daar ging bij mij een lichtje branden: die konden toch perfect online verlopen?”
“Wij merken aan den lijve dat het aantal faillissementen toeneemt: we hebben elk jaar meer werk”
Enter Openbare-verkopen.be en sindsdien nam het geesteskind van Tim een steeds hogere vlucht. Het Wielsbeekse bedrijf staat in voor de afwikkeling van faillissementendossiers in opdracht van curatoren, buigt zich over de verkoop van voorraden die een onderneming van de hand wil doen en werkt ook op erg regelmatige basis samen met lokale overheden. “Zij verkopen via ons onder andere afgeschreven rollend materieel.”
Frisse blik
Maar falingen blijven ook na vijftien jaar de hoofdmoot van de activiteiten. “We gaan altijd eerst ter plaatse om alles te inventariseren. Een tijdrovend, maar broodnodig luik van onze job. Alles van waarde wordt in kaart gebracht, getaxeerd en gefotografeerd.”
“Dat gebeurt altijd in overleg met de betrokken curator of dossierbeheerder. Elk verhaal is immers anders. Ook al hebben we al de inboedel van tientallen horecazaken verkocht, we krijgen nog altijd nieuwe zaken onder onze neus geschoven. Daarom werken we per dossier ook altijd in duo. Zo kunnen we niks over het hoofd zien. Doorheen de jaren hebben we al flink wat ervaring opgebouwd en kunnen we op heel wat scenario’s inspelen, maar een frisse blik is essentieel in ons vak.”
In een volgende stap wordt het online vervolg van een nakende veiling voorbereid. “95 procent van al onze verkopen verloopt via het wereldwijde web”, vervolgt Tim. “Op jaarbasis verwerken we een vijfhonderdtal dossiers, een cijfer dat jaar na jaar licht stijgt.”
Het volledige grondgebied van West-Vlaanderen en het westen van Oost-Vlaanderen vormt het kernterrein van Openbare-verkopen.be. “De horeca- en bouwsector passeren bij ons het vaakst de revue, maar ook kunst-, meubel- en wijnveilingen vormen al lang geen uitzondering meer.”
In het voorjaar van 2023 mocht Tim met zijn team de volledige inboedel van het toen te renoveren Knokse luxehotel La Réserve veilen en ook de in Vlaanderen wereldberoemde naakte eenogige reus in Waregem werd via Openbare-verkopen.be verkocht.
“Goed voor respectievelijk een opbrengst van 232.000 en bijna 30.000 euro”, klinkt het trots. “Zulke opdrachten geven ons de kans om onze expertise in de verf te zetten en gebruiken we graag als visitekaartje, maar wij behartigen elk dossier met dezelfde passie. Hoe groot of klein dat ook is.”
Ontzorgen
Een veiling staat gemiddeld twee tot drie weken online. “Een constante in ons verhaal is dat we jaar na jaar meer werk hebben. Wij merken aan de lijve dat het aantal faillissementen toeneemt. De coronacrisis zorgde voor een kleine pauze, maar sindsdien hebben we de handen vol. In 2023 veilden we in totaal voor een nettobedrag van 7,5 miljoen euro, verdeeld over vier- tot vijfduizend loten per maand, goed voor telkens een goeie zestigduizend items.”
“Wij beschouwen het als onze taak om de afwikkeling van een veiling zo rimpelloos te laten verlopen. Ontzorgen dragen we hoog in het vaandel”
De verklaring moet volgens Tim niet ver gezocht worden. “Er was de energiecrisis, nu woedt er al twee jaar een oorlog in Europa… De impact op onze bedrijven is niet te onderschatten. Wij beschouwen het als onze taak om de afwikkeling zo rimpelloos te laten verlopen. Ontzorgen dragen we hoog in het vaandel.”
“We moeten ook regelmatig een luisterend oor bieden. Ondernemers die met een faillissement geconfronteerd worden, gaan daar vaak emotioneel mee om. Al zien we af en toe ook het omgekeerde: mensen die zich er helemaal van afsluiten en zo weinig mogelijk betrokken willen worden. We hebben voor beide manieren evenveel respect. Maar soms voelen we ons een beetje psycholoog.”
Het succes van Openbare-verkopen.be is volgens Tim Deweer eenvoudig in kaart te brengen. “Laagdrempeligheid. Je kan van aan je keukentafel of vanuit je sofa mee bieden. Je hoeft je niet langer te verplaatsen naar een zaaltje en je hebt ook meer tijd. Daarom laten we elke veiling bewust tijdens de avonduren aflopen.”
“Zo heeft iedereen evenveel kans om een winnend bod uit te brengen. Ons klantenbestand is erg uiteenlopend. Dat gaat van vaklui tot particulieren. Hoe meer nichegebonden, hoe groter de kans dat mensen uit de sector interesse zullen tonen. Terwijl een wijnveiling dan weer een veel breder publiek aantrekt.”
En heeft Tim ooit zelf al iets bij Openbare-verkopen.be gekocht? “Dat is al gebeurd, ja”, glimlacht hij. “Al volg ik daarvoor de geijkte weg: ik breng mijn bod uit en wacht af of ik gewonnen heb. Zo staat er bij mij thuis een biljarttafel die ik op de kop kon tikken en zo goed als al onze bedrijfswagens hebben we ook via veilingen kunnen aanschaffen.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier