Lekker, innoverend én West-Vlaams: LiQ wil referentie worden voor ijsjes met alcohol

Jorgo Struyve en Nicolas Destoop zijn de geestelijke vaders van LiQ.©JOKE COUVREUR
Jorgo Struyve en Nicolas Destoop zijn de geestelijke vaders van LiQ.©JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Toen ze enkele weken geleden in samenwerking met de Izegemse Kasteel Brouwerij Vanhonseboruck hun ijsje met een vleugje Kasteel Rouge lanceerden, was LiQ even wereldnieuws in Vlaanderen. Het Harelbeekse bedrijfje timmert echter al drie jaar in stilte aan haar ultieme ambitie: dé referentie worden voor ‘liquor infused ice cream’. In mensentaal: ijsjes met een vleugje alcohol. “We willen een compleet nieuwe dessertervaring uit de grond stampen”, klinkt het.

Toen de Waregemse studiemakkers Jorgo Struyve (26) en Nicolas Destoop (27) een drietal jaar geleden samen op citytrip naar New York City trokken, kregen ze de aha-erlebnis van hun leven. Aan een lokaal ijssalon merkten ze dat ijsjes met zogenaamde alcohol infused-smaken als zoete broodjes over de toonbank gingen en dat zette het duo aan het denken. “Wat in de States lukte, kon toch ook bij ons een garantie op succes zijn, vonden we. Toen we het enthousiasme rond die toen voor ons compleet nieuwe ijsjeservaring zagen, waren we meteen voor het idee gewonnen. En de West-Europese markt leek ons ideaal voor een dergelijk concept.”

Eens terug thuis trok het duo zich terug in de keuken en sloegen ze aan het experimenteren. “Met een ijsmachine hebben we eigenhandig de vanilla-bourbon gedraaid”, glimlachen ze. “We lieten ons ijs proeven op evenementen in de regio en trokken ook naar de lokale supermarkten en daar leek het verhaal wel aan te slaan. Sindsdien is het verhaal eigenlijk niet meer gestopt.”

Het gaat telkens slechts om een vleugje alcohol. De smaaksensatie staat voorop

Jorgo en Nicolas startten hun verhaal als student-ondernemer en schakelden na een jaartje een versnelling hoger. “In 2019 zag LiQ officieel het levenslicht en stelden we een duidelijk doel voor ogen: een volledig nieuwe dessertervaring uit de grond stampen en ons specialiseren in vernieuwde smaken die een vleugje alcohol bevatten.”

Ook als frisco

Anno 2021 loopt hun verhaal als een trein. LiQ heeft in heel België om en bij de 1.200 verkooppunten – waaronder grote spelers als Colruyt, Spar en Delhaize – en strijkt straks ook in de drankenhandels van Prik & Tik neer. “Het gaat hard, ja”, glunderen Jorgo en Nicolas. “Ons team bestaat al uit zes mensen en samen met hen bouwen we het strategische en commerciële verhaal van LiQ verder uit. De ijsjes zelf produceren, doen we niet. Dat gebeurt door een gespecialiseerde partner in het Antwerpse. Maar de smaken bedenken we nog altijd zelf. We speuren de markt af en brengen in kaart waarop de consument zit te wachten en gaan dan, samen met een gerenommeerde dessertchef, aan de slag. Er is één grote voorwaarde: elke smaak moet een zo breed mogelijk publiek aanspreken.”

In die denkwijze past ook de samenwerking met Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck. “Dat bleek een enorm goeie zet”, glunderen de zaakvoerders. “Kasteel Rouge is erg populair en de combinatie met ons ijs blijkt een match made in heaven . We versterken elkaar op elk vlak en onze Vanilla Cherry Kasteel Rouge is in enkele weken uitgegroeid tot een sterkhouder binnen ons gamma. We hoopten dat de smaak tegen de zomer een topper zou worden, maar dat is het nú al. Mooi.”

Dat gamma bestaat verder ook nog uit Cookies & Cream Amaretto, Salted Caramel Macadamia Bourbon, Brownie Irish Coffee en Strawberries & Cream Prosecco. “Die met Amaretto en bourbon vind je sinds enkele weken ook op een stokje terug, als frisco. Een nieuwe aanvulling op ons aanbod, want het is ons meer dan menens om de markt definitief te veroveren. 2021 moet het jaar van de definitieve doorbraak worden en daar past een samenwerking als die met de Izegemse brouwerij perfect in. We kijken ook stilaan over de landsgrenzen. In België hebben we stilaan vaste voet aan de grond, nu richten we onze pijlen op Nederland en Duitsland. Bij onze oosterburen hebben we zelfs een key accountmanager in dienst genomen om de markt gedetailleerd in beeld te brengen en er onze veroveringstocht te beginnen. En ondertussen is ook onze webshop actief. Via onze site kan je je favoriete smaken bestellen én die aan je voordeur laten afleveren. We doen er alles aan om de LiQ-ijsjes zo laagdrempelig mogelijk te maken.”

Op naar de States?

Dat Jorgo en Nicolas een gat in de markt gevonden hebben, is zonneklaar. “Ons buikgevoel heeft ons inderdaad niet in de steek gelaten, maar we willen dat het hele verhaal klopt. Zo zetten we fors in op duurzaamheid. De verpakking van onze ijsjes in pot is volledig afbreekbaar en de wikkels van onze frisco’s zijn honderd procent recycleerbaar. En om alle misverstanden de wereld uit te helpen: het gaat wel degelijk om een vleugje alcohol. De sticks bevatten 0,8 procent alcohol, de potjes klokken af op 2,5 procent. Allemaal vrij onschuldig, want het gaat ons uiteraard om de smaakervaring. Al mikken we uiteraard op een volwassen publiek”, knipogen ze.

De ultieme ambitie is om LiQ in alle Europese landen op de kaart te zetten. “We willen dé referentie worden wanneer het gaat over liquor infused ice cream . Onze honger is nog lang niet gestild: waarom op termijn niet de Amerikaanse kaart trekken? De mogelijkheden zijn er enorm en Europese kwaliteit is er een keurmerk. Ondertussen werken we keihard verder en blijven we nieuwe, lekkere smaken bedenken.”

Info: http://www.liq.cool