Toen haar geliefde hond Louise aan de gevolgen van kanker overleed, sloeg Madice Behaegel aan het denken. De Kortrijkse wilde duurzame en comfortabele voederbowls ontwikkelen en zette zich aan de tekentafel. Drie jaar later is Pino uitgegroeid tot een veelbelovende start-up en gaan er maandelijks een goeie duizend creaties over de toonbank. Tot in de Verenigde Staten en Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. “Het welzijn van huisdieren staat bij ons voorop”, zegt ze.
Dat Madice Behaegel (34) ooit in de (huis)dierensector zou terecht komen, stond ergens in de sterren geschreven. De Kortrijkzane groeide op in Moorsele in een warm gezin met een hart voor dieren. “Ik was omgeven door honden, katten, ezels, kippen…”, glimlacht ze. “Mijn eigen kinderboerderij, als het ware.”
De interieurarchitecte, die jaren als ontwikkelaar in de bouwsector aan de slag was, zorgde er ook voor Louise, haar geliefde bordeauxdog. “Maar een zestal jaar geleden overleed hij aan de gevolgen van kanker”, vervolgt ze. “Een ziekte waar ik tot dan toe bij huisdieren nooit rekening had gehouden. Het zette me evenwel aan het denken: hoe was het mogelijk dat mijn trouwe viervoeter met kanker geconfronteerd werd?”
Geen bak, maar bowl
Madice nam eerst de voeding onder de loep, maar keek ook verder. “Waar serveerden we die voeding in? Eigenlijk staan we daar veel te weinig bij stil. We leggen die zonder al te veel nadenken in een kommetje en that’s it. Terwijl dat écht van belang is. Stel dat dat kommetje constant verschuift, dan zal je hond of kat de zin in verder eten verliezen. Maar ook het omgekeerde kan: alles veel te snel naar binnen schrokken. Daar wilde ik een antwoord op bieden.”
“De meeste voederbakjes op de markt waren ofwel onopvallend ofwel erg schreeuwerig. Daar wilde ik een antwoord op bieden”
Madice zette zich aan de tekentafel en begon te ontwerpen. “Ik ging op zoek naar een voederbowl – de term bak gebruik ik liever niet – die onze honden en katten op een gezonde en comfortabele manier kan laten eten én er ook nog eens mooi uitzag. Want de meeste voederbakjes op de markt waren ofwel onopvallend ofwel erg schreeuwerig.”
Haar eerste creatie schotelde Madice haar eigen hond Suzanne voor en gaandeweg kreeg ze positieve reacties van vrienden en familie. “En toen ik een Instagram-account lanceerde, ontplofte het helemaal.”
Sinds 2022 focust Madice zich fulltime op Pino en staat er een uitgebreid gamma in de etalage. “Dat gaat van de klassieke voederbowl in rustige pastelkleuren of marmerlook, over een antischrok- en lange orenbowl tot een trendy snoepjespot. Voor onze geliefde katten hebben we een snorhaarvriendelijke bowl ontwikkeld, net als een bowl met een soort doolhof waarin je de maaltijd kan leggen. Zo kan je zelfs de meeste luie eters stimuleren”, knipoogt ze.
Vandaag gaan er maandelijks iets meer dan duizend items over de toonbank. En niet enkel in eigen gouw. “We zijn wereldwijd actief”, aldus Madice. “In België hebben we een 78 verkooppunten, maar we zijn in heel Europa te vinden. In de Verenigde Staten en Canada hebben we twintig selling points, in Dubai en Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten) liggen we bij zes pet shops in de rekken. En er is ook onze goed draaiende webshop waar particulieren rechtstreeks kunnen bestellen.”
Zand als basisgrondstof
Het B2B-segment blijft evenwel de grootste poot binnen Pino. “Veel dierenspeciaal zaken kloppen bij ons aan: van de gespecialiseerde boetiek tot de grotere zelfstandigen. Maar ook dierenartsen hebben ons op de radar, net als trimsalons en zelfs interieurzaken.”
“Elke bowl is handgemaakt. De basisgrondstof is zand en de productie gebeurt bij een maatwerkbedrijf in de regio”
Pino heeft dan wel in sneltempo internationale uitstraling verworven, het bedrijf blijft op-en-top West-Vlaams. “Elke bowl is handgemaakt. De productie gebeurt bij een maatwerkbedrijf in de regio en onze drie teamleden werken vanuit Kortrijk en Poperinge”, klinkt het.
“Een bewuste keuze, want zo leggen we ook een extra accent op onze duurzame missie. Onze grondstoffen halen we ook zoveel mogelijk uit eigen regio. Alle onze bowls zijn op basis van zand gemaakt en zijn erg robuust. Om het eenvoudig te zeggen: ze gaan een honden- of kattenleven mee. En zelfs langer.”
Naar de verklaring voor het succes hoeft Madice niet lang te zoeken. “De combinatie van functionaliteit, esthetiek en goeie materialen. Die kaart willen we ook de komende jaren blijven trekken en zo verder groeien. We staan nog maar aan het begin van ons verhaal.”
“Het ultieme doel is Pino synoniem maken met kwaliteitsvolle voederbowls die je met plezier onder de neus van je geliefde huisdier schuift. Ons aanbod zullen we ook stelselmatig verder uitbreiden, want aan inspiratie geen gebrek.”
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier