In het kader van het project ‘De ZIJkant van de Oorlog, verwelkomde cultuurbeleidscoördinator Geert Vanthuyne op vrijdag tal van prominenten, waaronder ere-gouverneur Paul Breyne en gedeputeerde Myriam Vanlerberghe, ter gelegenheid van de nieuwe tentoonstelling ‘Elisabeth, de kunstzinnige koningin’.
Deze expo, een initiatief van het gemeentebestuur van De Panne onder auspiciën van de provincie West-Vlaanderen, Westtoer en Toerisme Vlaanderen, schetst de artistieke contacten van de koningin tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dankzij de expertise van curator Luc De Munck maakt het publiek kennis met nooit eerder uitgeleende kunstwerken, die voor het eerst worden vrijgegeven uit de koninklijke nalatenschap door het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis.
Het verblijf van de kunstminnende koningin in Villa Maskens in De Panne tijdens de oorlogsjaren was een belangrijk scharniermoment. Ze richtte haar focus op schilders, musici en schrijvers en vond dat een artistieke bijdrage aan het front belangrijk was. Om dat te stimuleren richtte ze de ‘artistieke afdeling van het Belgische leger‘ op, onder impuls van Alfred Bastien. Dat resulteerde voornamelijk in militaire taferelen en frontlandschappen, die de oorlogsrealiteit weergaven, maar die ook als propaganda dienden. Koningin Elisabeth kocht de meeste van de kunstwerken die de soldaten aan het front maakten zelf aan.
Ze nodigde haar favoriete kunstenaars graag uit in haar koninklijke villa in De Panne. Daartoe behoorden onder meer schilder Emile Claus, dichter-schrijver Emile Verhaeren, musici Camille Saint-Saëns en Eugène Isaÿe, die haar persoonlijk vioolles gaf en tijdens de oorlog voor soldaten en gewonden kwam spelen. De muziek van Isaÿe is ook de achtergrondmuziek op de tentoonstelling.
In 1917 richtte koningin Elisabeth mee het ‘symfonisch orkest van het Belgisch leger‘ op, dat concerten gaf in fronthospitalen. De bevriende kunstenaars duiken her en der op in één van de twaalf bekende fotoalbums van koningin Elisabeth die op de expo worden getoond. De koningin nam heel wat niet onaardige kiekjes, want ze was een uitstekende fotografe. Omdat de koningin zich tijdens de oorlogsjaren letterlijk inzette op vele fronten, bleef er weinig tijd over om zelf viool te spelen of andere kunstvormen te beoefenen. Toch getuigt de buste die zij maakte van haar hofdame Ghislaine de Caraman-Chimay, van haar artistieke talent. Een hoek van de tentoonstellingsruimte is gewijd aan haar vriend Emile Verhaeren, met een tapijt waarop een pakkend gedicht staat te lezen, een levensgrote foto van de dichter tijdens een strandwandeling, waar hij een veel te grote jas draagt die hij van de koning heeft geleend.
(MVP)
>> Vanaf 9 april loopt de expo in cultuurhuis De Scharbiellie elke dag van 14 tot 18 u, behalve op maan- en feestdagen.
Beeldende kunst
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier