Burgemeester Dirk De fauw is hoopvol: “Als er geen bezwaarschriften zijn, kan Club nog dit jaar nieuw stadion beginnen bouwen”

Het ontwerp van het nieuwe Clubstadion. © Club Brugge
Stefan Vankerkhoven

De omgevingsvergunning die de Vlaamse Regering maandag toekende aan Club Brugge voor de bouw van een nieuw stadion op de Olympia-site zorgt voor tal van reacties. Komt er een happy end aan een dossier dat al meer dan vijftien jaar geblokkeerd is? En zijn alle problemen voor de buurt opgelost?

Begrijpe wie kan. Twee weken geleden schorste de Raad van State de gewijzigde parkeerverordening van de Stad Brugge bij gebrek aan een grondig milieu-effectenrapport. Dat reglement had het schepencollege nochtans aangepast om tegemoet te komen op de kritiek van een ander rechtscollege, met name de Raad van Vergunningsbetwistingen, en om zo het stadiondossier uit het slop te halen.

Parkeren

Want vorig jaar schrapte de Raad voor Vergunningsbetwistingen een eerdere omgevingsvergunning voor een nieuw Clubstadion, omdat het vroegere Brugse parkeerreglement stelde dat grote projecten moeten voorzien in voldoende parkeerplaatsen op het eigen domein. Wat betekende dat Club Brugge op de Olympia-site extra parkeerplaatsen zou moeten voorzien voor 40.000 toeschouwers, met nog meer mobiliteitsproblemen als gevolg..

Maandag beraadde het Brugs schepencollege zich over het dossier, op het moment dat Vlaams minister Zuahl Demir haar handtekening plaatste onder een nieuwe, gewijzigde omgevingsvergunning. “De Raad van State heeft onze parkeerverordening enkel geschorst, niet vernietigd. Brugge zal nu, voor de juridische zekerheid, de opdracht geven voor een uitgebreider milieu-effectenrapport. Ook al vinden onze juristen en de Vlaamse cel-MER dit niet nodig. Die achten een screening voldoende. Maar we zullen de Raad van State ter wille zijn”, aldus Dirk De fauw.

Moeilijk aanvechtbaar?

Volgens de Brugse burgemeester heeft de Vlaamse regering de nieuwe omgevingsvergunning juridisch veel beter onderbouwd: “Ze wordt moeilijk aanvechtbaar. Welnu, we zien wel. Eerstdaags wordt die vergunning geafficheerd en krijgen buurtbewoners 45 dagen de tijd om eventuele bezwaren in te dienen tegen de nieuwe vergunning. Als er geen bezwaren zijn, kan Club Brugge in principe starten met bouwen.”

“Omdat er nog wat voorbereidende werkzaamheden nodig zijn, zal dat pas eind dit jaar zijn. Maar voor mij mag Club gerust al op 12 oktober een symbolische eerste spadesteek in de grond steken”, glimlacht Dirk De fauw, die met deze woorden zinspeelt op de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober.

Bezwaar?

Dé vraag blijft of buurtbewoners opnieuw zullen procederen tegen de stadionplannen. Kunnen ze zich vinden in het beter gestoffeerd mobiliteitsplan?

Dirk De fauw: “Club Brugge heeft opnieuw contact opgenomen met de buurt, om hen te overtuigen van de degelijkheid van het mobiliteitsplan. Er is een groot maatschappelijk draagvlak voor een nieuw stadion, maar dat botst soms op individuele belangen. Hét probleem is dat de tegenstanders van het stadion niet geloven dat het verplicht combisysteem, met tickets voor het stadion en toegang tot de tien randparkings, van waar de voetbalsupporters in shuttlebusjes naar Jan Breydel gebracht worden, in de praktijk zal werken. Maar het is een voorwaarde die opgelegd wordt in de vergunning!”

Kunnen die zeventien malcontenten in se financieel nog een nieuwe juridische procedure aan? Volgens de Brugse burgemeester krijgen die buurtbewoners in stilte geldelijke steun van 300 personen: “Er is indertijd een crowdfunding gedaan om al die rechtszaken te bekostigen. Maar die steungroep wil haar namen geheim houden, uit angst voor intimidaties en bedreigingen.”

Ook sport- en urbanisatieschepen Franky Demon ziet de nieuwe omgevingsvergunning als een mijlpaal en is verheugd met de beslissing van de Vlaamse Regering: “Los daarvan werken we nu aan een milieu-effectenrapport voor ons gewijzigd parkeerbeleid. Want dat nieuwe reglement was niet enkel voor het nieuwe Clubstadion opgesteld, het is van belang voor alle grote bouwprojecten in Brugge.

Voetbalstad

Pol Van Den Driessche, Cerclesupporter én partijgenoot van Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA), stelt: “Het is goed dat minister Zuhal Demir een nieuwe omgevingsvergunning aflevert voor dat zo nodige nieuwe stadion voor Club Brugge. Hopelijk stoppen de vertragingsmanoeuvres nu, dit dossier sleept al veel te lang aan en het Breydelstadion is werkelijk ‘op’. Dé voetbalstad van Vlaanderen, verdient echt beter.”

“Vanzelfsprekend dienen ook de belangen en de toekomst van Cercle Brugge bij elke beslissing worden meegenomen. Dit betekent dat ook onze groen-zwarte Vereniging, mét evenzeer Europese ambities, een eigen thuis, moet krijgen. Spelen in het huis van de buren kan slechts een tijdelijke oplossing zijn.”