“Deze race is dé ultieme test voor mens en machine”: Renzo en Valé Van der Donckt naar eiland Man voor gevaarlijkste motorrace ter wereld

Renzo en Valé Van der Donckt trekken naar het eiland Man voor de gevaarlijkste motorrace ter wereld. © foto WME
Redactie KW

Op het eiland Man wordt ieder jaar een van de spectaculairste, maar tegelijk ook een van de gevaarlijkste motorraces ter wereld georganiseerd. Tijdens de race scheuren de deelnemers gedurende 60 kilometer langs dorpjes en smalle straten. Kanegemnaar Renzo Van der Donckt (47) is een bekende naam in het wereldje. Hij nam in het verleden al een aantal keer individueel deel aan de race. Deze keer trekt hij er samen met zijn neefje Valé (18) uit Ruiselede naartoe om er samen met hem deel te nemen aan de zijspanrace.

Renzo Van der Donckt (47) heeft al vele jaren op de teller als motorracer. Hij werd in het verleden al drie keer Belgisch kampioen en hij heeft al op heel wat verschillende circuits in Europa gereden. “Mijn vader heeft vroeger ook aan motorracen gedaan en zo kreeg ik die microbe te pakken. Ik ben begonnen op mijn 19de en ik ben ook altijd zelf aan mijn moto beginnen werken. Da’s ook nodig als je het allemaal nog een beetje betaalbaar wil houden”, zegt de Kanegemnaar.

Zijspan

“Ik was ooit op een race in Ierland, waar een Engelse racer me sprak over de wedstrijd op eiland Man. Deze wedstrijd is het summum en de absolute kick voor iedere motorracer. Het is met voorsprong het gevaarlijkste en meest uitdagende parcours waar ik ooit op gereden heb. Ik heb er drie keel individueel aan deelgenomen. De laatste keer was in 2019. Daarna volgde de pandemie en is de wedstrijd een aantal keer niet doorgegaan. Sindsdien ben ik overgestapt op de zijspanraces.”

(Lees verder onder de foto)

Renzo en Valé Van der Donckt in actie.
Renzo en Valé Van der Donckt in actie. © gf

“Valé, de jongste zoon van mijn broer, volgde mij al een aantal jaar tijdens de races en hij hielp me ook dikwijls tijdens de voorbereidingen. We hebben een goeie band en we voelen elkaar ook goed aan. Vandaar was het voor mij evident dat hij, ondanks zijn jonge leeftijd, mijn partner zou worden in de zijspanraces. Ik heb natuurlijk veel ervaring, maar ik hang natuurlijk ook af van hem. In de zijspan moet hij sturen en als dat niet goed gaat, dan loopt het verkeerd af. Ondertussen vormen we al drie jaar een team en hebben we vorig jaar zelfs de Belgische titel behaald. Om maar te zeggen dat we het goed doen.”

“Valé mist zijn examens door deze race, maar dit is een onvergetelijke ervaring”

“Dit jaar wou ik opnieuw naar eiland Man gaan om deel te nemen aan de Tourist Trophy en mijn eerste keuze was natuurlijk om de uitdaging samen met Valé aan te gaan. Dat is niet evident, want hij studeert nog en om naar daar te gaan moet hij een enorme opoffering doen. Hij zal zijn examens missen en zal dan sowieso in tweede zittijd moeten zien te slagen. We hebben dat allemaal heel goed besproken en iedereen steunt hem in zijn beslissing om mee te gaan. Het zal voor hem alleszins een onvergetelijke ervaring worden.”

Risico’s

“We vertrekken op 22 mei voor twee weken. Tijdens de eerste week wordt er getraind en daarna, van maandag 27 mei tot en met zaterdag 8 juni, volgt de effectieve race. We hangen wel af van de omstandigheden, want als het regent gaat de wedstrijd niet door.”

De wedstrijd draagt een reputatie met zich mee. Sinds de race in 1907 voor het eerst werd georganiseerd, lieten er al 266 mensen het leven. “We zijn natuurlijk niet blind voor de gevaren. Het is een groot risico en je moet je daar altijd van bewust zijn. Afgelopen weekend deden we mee aan een race in Hengelo en er is toen een dodelijk ongeval gebeurd met een zijspan. Beide racers overleefden de klap niet. Dat zet je wel eventjes terug met beide voetjes op de grond. We beseffen heel erg goed dat de race op eiland Man een serieus risico inhoudt. Het is de ultieme test voor mens en machine. Het is zaak om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te staan en daar gaan we alles aan doen.” (GD)