Zonnebeke stelt De Lijn in gebreke: “Hier is al lang geen sprake meer van deftige dienstverlening”

© TP
Redactie KW

Het gemeentebestuur van Zonnebeke schakelt een versnelling hoger na aanhoudende klachten over het busvervoer voor scholieren richting Ieper. “We nemen een advocaat onder de arm en stellen De Lijn in gebreke.”

Zonnebeekse scholieren kiezen al maanden tussen pest en cholera: een hele busrit staan plakken tegen een busraam of wachten op een volgende bus, als er nog een komt tenminste. “Deze week is zelfs een kind flauwgevallen door de drukte op de bus”, zegt Zonnebeeks mobiliteitsschepen Koen Meersseman (#TEAM8980). De jongeren, hun ouders en het gemeentebestuur klagen sinds januari steen en been bij De Lijn en schakelen nu een versnelling hoger. “We stellen De Lijn in gebreke”, bevestigt Meersseman. “Hiervoor nemen we advocaat Wim Rasschaert onder de arm.”

Honderden scholieren

“Pas enkele weken geleden vernamen we dat de problemen te maken hebben met het verouderd wagenpark van De Lijn, maar structurele oplossingen blijven uit”, stelt Meersseman. “Sinds het invoeren van het nieuw openbaar vervoersplan op 1 januari worden we dagelijks geconfronteerd met geannuleerde bussen. Door het voortdurend wegvallen van busritten op ons grondgebied tijdens de spitsuren is van deftige dienstverlening al lang geen sprake meer. Honderden scholieren komen te laat of raken helemaal niet op school, als ouders of grootouders hen last minute niet meer kunnen voeren. Erg problematisch, zeker nu de examens eraan komen.”

Korting

Het gemeentebestuur hengelde naar korting bij De Lijn, maar ving bot. “Een abonnement betalen voor gebrekkige dienstverlening, dat kan niet”, vindt Meersseman. “Als gemeente betalen we een tussenkomst van 25 procent in de Buzzy Pazz van onze schoolgaande jeugd. Ons compensatievoorstel aan De Lijn: hun abonnement automatisch verlengen voor drie tot zes maanden. Een ingebrekestelling is een logische volgende stap nadat we onze grieven al heel het jaar tevergeefs aankaarten via alle mogelijke kanalen. De Lijn moet het probleem erkennen, een compensatie geven en op korte termijn een oplossing voorzien tot het einde van dit schooljaar, desnoods met voertuigen via onderaannemers.”

Reactie De Lijn

“Feit is dat we in regio Ieper een wagenpark hebben dat qua beschikbare bussen weinig reserve heeft en tevens vrij fel verouderd is”, reageert Frederik Wittock, woordvoerder van De Lijn. “Dit houdt in dat als er zich onvoorziene problemen voordoen er onmiddellijk effect is en uitval van ritten. We doen er alles aan om die rituitval zoveel mogelijk te beperken, maar in sommige omstandigheden lukt dat niet altijd. We bekijken met een multidisciplinair team hoe we de komende dagen en weken een betrouwbaar aanbod kunnen bieden aan de reizigers, zeker aan scholieren en ouders in de komende examenperiode. Ondertussen zijn we bezig met de plannen voor september, zodat we de huidige periodieke uitval dan kunnen beperken. Zodra we weten dat voertuigen uitgevallen zijn en er geen onmiddellijke vervanging is, waardoor ’s anderendaags niet alle ritten kunnen gereden worden, schrappen we die ritten in onze realtime informatie. Reizigers kunnen voor vertrek dus de realtime info in onze routeplanner of app checken om te kijken of hun rit zal rijden of niet. We beseffen dat deze situatie voor onze reizigers vervelend is, en we doen er dan ook al het mogelijke aan om deze te vermijden.” (TP)

Lees ook…

Opnieuw staan scholieren uit de Westhoek in de kou, nu door buspannes: “We eisen compensaties voor alle problemen sinds begin dit jaar” – KW.be

Nieuw vervoersplan De Lijn botst op kritiek: gemiddeld 1 op 6 bushaltes verdwijnt – KW.be

Ook in West-Vlaanderen past De Lijn dienstregeling aan vanaf 1 juli – KW.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier