NMBS reageert op petitie voor behoud Kortrijks treinstation: “Kritiek verdwijnt eens je het ontwerp ziet”
De NMBS en het Kortrijkse stadsbestuur zijn niet echt onder de indruk van de petitie die pleit voor het behoud van het stationsgebouw in Kortrijk. De stationsfunctie wordt in een moderne boulevard onder de sporen gegoten, het gebouw zelf zal worden gesloopt. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols zal het ontwerp, dat binnenkort publiek wordt gemaakt, de kritiek wellicht snel doen verstommen.
Een 20 meter brede boulevard, inclusief fietssnelweg, onder de sporen door waar je alles wat een treinstation nodig heeft, zal terugvinden. Dat is h et concept van het nieuwe Kortrijkse NMBS-station waar vanaf 2023 wordt aan gewerkt . Die plannen maakten de nationale vervoersmaatschappij en het Kortrijkse stadsbestuur eind vorige week samen bekend. De acht perrons zelf worden ook onder handen genomen en krijgen via liften een vlottere toegang.
Toch is lang niet iedereen tevreden met de toekomstplannen voor het station. Adriaan Linters, erfgoeddeskundige en trekker van Red Ons Station, lanceerde afgelopen weekend een petitie waarin gepleit wordt voor het behoud van het stationsgebouw.
Het station, dat na bombardementen in de Tweede Wereldoorlog in 1956 opnieuw werd opgebouwd, is volgens de erfgoedfanaten ‘uniek in de soort’ en toont ‘een uitzonderlijk staaltje van wederopbouwarchitectuur’. Na goed een dag tekenden een kleine 400 mensen de petitie ‘om het station van Kortrijk te redden’.
Modern en toegankelijk
Of hun strijd veel zoden aan de dijk zal brengen, valt te betwijfelen. Het stadsbestuur benadrukt heel trots te zijn op het project, maar gaat niet in detail in op de petitie. De NMBS reageert bij monde van woordvoerder Bart Crols wel. “Uiteraard hebben wij onderzocht om het huidige gebouw te kunnen behouden, maar het station van Kortrijk voldoet niet langer aan de normen van vandaag.”
“Een modern en integraal toegankelijk station – ook voor rolstoelgebruikers – moet anders opgebouwd worden. Zeker omdat het ook deel zal uitmaken van een knooppunt waar bus en trein op elkaar worden afgestemd”, klinkt het. “Een rechtstreekse toegang, brede doorgang en minimale wandelafstanden zijn daartoe cruciaal.”
Vandaag zijn er nog geen simulatiebeelden publiek beschikbaar, maar daar zou binnenkort verandering moet in kunnen komen. “Het ontwerp ziet er prachtig uit”, aldus Crols. “Zodra we het tonen, zal de kritiek wellicht snel gaan liggen. De klantvriendelijkheid staat hoe dan ook centraal. Het wordt ongetwijfeld een grote verbetering voor de treinreizigers.”
Duurder
Het stationsproject kost zo’n 84 miljoen euro, omgevingsaanleg inbegrepen. 44 miljoen daarvan gaat naar de werken aan het station zelf. Maar, zo benadrukt de NMBS, de kosten van de renovatie van het huidige gebouw zouden heel hoog zijn uitgevallen. “En op vlak van toegankelijkheid en het vereiste comfort zouden we nooit hetzelfde resultaat hebben kunnen bereiken”, stelt Bart Crols nog. “Het behoud van het gebouw zou ook het masterplan volledig doorkruisen, met ingrijpende veranderingen van het ontwerp van het busstation van De Lijn en het openbaar domein tot gevolg.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier