Erfgoedfans starten petitie om ‘uniek’ stationsgebouw van Kortrijk te redden

Het Kortrijkse stationsgebouw dateert uit 1956 en werd na de bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog heropgebouwd.© Facebook Red Ons Station
Het Kortrijkse stationsgebouw dateert uit 1956 en werd na de bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog heropgebouwd.© Facebook Red Ons Station
Olaf Verhaeghe

De plannen van de NMBS en de stad om het stationsgebouw van Kortrijk te slopen voor de grote vernieuwing van het station, botsen op verzet. Erfgoeddeskundige Adriaan Linters vraagt in een petitie om het gebouw uit 1956 te redden. “Oud en nieuw zijn perfect te combineren”, benadrukt hij.

Eind vorige week kondigden de NMBS en het Kortrijkse stadsbestuur samen de nieuwe plannen voor het station van Kortrijk aan . In een notendop: er komt een 20 meter brede boulevard onder de sporen, waar alle stationsfuncties plek zullen vinden, een fietssnelweg verbindt daar het Stationsplein met de Bloemistenstraat en er is een fietsenparking van bijna 3.000 plaatsen voorzien. De acht perrons krijgen nieuwe luifels en er komt ook telkens een lift. De kostprijs voor het nieuwe station: 44 miljoen euro. De kostprijs voor het hele project, mét de omgevingsaanleg: 84 miljoen euro.

Maar in de plannen wordt het huidige stationsgebouw met de grond gelijkt gemaakt. Die sloop zint lang niet iedereen in Kortrijk. Erfgoeddeskundige Adriaan Linters en de Facebookpagina Red Ons Station startten afgelopen weekend dan ook een petitie op, waarmee hij ijvert voor het behoud en de herwaardering van het Kortrijkse station, dat dateert uit juli 1956.

Baken in de stad

“Het station werd heropgebouw na de Tweede Wereldoorlog en typeert de opvallende na-oorlogse wederopbouwarchitectuur”, benadrukt Adriaan Linters. “Het is een uitzonderlijke staaltje van het kunnen toen in Vlaanderen. De kenmerkende gele bakstenen gevels, de lichtrijke stationshal en de frivole fiftiestoets maken het station uniek in zijn soort. Het vormt een baken in onze stad.”

Dat de NMBS het stationsgebouw wil slopen, kan de erfgoedfanaat dan ook niet snappen. “Herbestemmen zou niet alleen veel ecologischer maar ook veel goedkoper zijn. Het station is dringend aan renovatie toe, dat klopt, maar het is de politiek van de NMBS om gebouwen te laten vervallen en dan de nieuwbouwlobby er bij te roepen”, aldus Adriaan Linters. “Laat er een goede herbestemmingsarchitect op los en je zal resultaten zien. Voor een fractie van die 44 miljoen euro. Voorbeelden in Gent en Leuven tonen dat oud en nieuw perfect te combineren zijn en een meerwaarde vormen.”

De online petitie had maandagochtend al bijna 200 handtekeningen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier