https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Kortrijk krijgt gloednieuw station van 84 miljoen euro, huidige gebouw verdwijnt

Het huidige stationsgebouw van Kortrijk zal verdwijnen en plaatsmaken voor een nieuw treinstation.©NICOLAS MAETERLINCK BELGAIMAGE
Het huidige stationsgebouw van Kortrijk zal verdwijnen en plaatsmaken voor een nieuw treinstation.©NICOLAS MAETERLINCK BELGAIMAGE
Olaf Verhaeghe

Het licht staat op groen: Kortrijk krijgt een nieuw station met volledig vernieuwde perrons en uitgebreide fietsenstallingen. Dat heeft de NMBS donderdag bekendgemaakt. De werken staan gepland voor de periode 2023-2030 en kosten zo’n 84 miljoen euro. Iets meer dan de helft daarvan is voor het station zelf, de rest gaat naar de omgevingsaanleg.

Het Kortrijkse Stationsproject staat al langer in de steigers, maar nu is het officieel: de stad krijgt tegen 2030 een gloednieuw, toegankelijk en duurzaam treinstation. Dat hebben de NMBS en het stadsbestuur donderdagmiddag samen bekendgemaakt.

Tunnelwerken al bezig

De plannen voor het vernieuwde station dat mee een centrale plaats zal innemen in de stad, zijn gebaseerd op een gemeenschappelijk masterplan dat de NMBS samen met Kortrijk, De Lijn en Infrabel hebben uitgewerkt. Het gaat niet enkel om een stationsgebouw an sich, maar ook om een nieuw busplaats en de vernieuwing van de openbare ruimte. Die moet een pak groener worden.

De bouw van de grote ondergrondse parking, goed voor een 900-tal parkeerplaatsen, en de aanleg van een nieuwe weg, bus- en fietstunnel onder de sporen zijn zoals bekend al volop aan de gang. Deze week nog werd een indrukwekkend filmpje gelanceerd waarin het plaatsen van die tunnel in een timelapse zat geogten. Die werken moeten ten laatste in 2023 afgerond zijn, waarna de werken aan de stationsomgeving en het gebouw van start kunnen gaan.

Brede hal onder de sporen

Bij het station is een ondergrondse fietsenstalling voor maar liefst 2.970 fietsen voorzien. Het bestaande gebouw verdwijnt en alle typische stationsfuncties worden opgenomen in een brede doorgang onder de sporen. Zo wordt het echte stadscentrum van Kortrijk beter verbonden met de Doorniksewijk, de site rond de Loofstraat en verderop Hoog Kortrijk. Ook de uitbating van onder meer horecazaken zullen een plaats vinden in de brede hal.

De acht perrons in het station krijgen nieuwe luifels en worden allemaal uitgerust met een lift. Zo wordt de trein nemen in Kortrijk een stuk toegankelijker. De NMBS benadrukt ook het duurzame en energiezuinige karakter van het nieuwe gebouw.

Tegen 2030

De treinmaatschappij investeert zo’n 84 miljoen euro in het volledige project, waarvan 44 miljoen euro naar het nieuwe station gaat. Het Kortrijkse stadsbestuur reageert in een persmedeling verheugd op de aankondiging. “We zijn als stad heel blij met deze beslissing”, stellen burgemeester Ruth Vandenberghe, schepenen Wout Maddens en Axel Weydts en titelvoerend burgemeester Vincent Van Quickenborne in koor. “Ons station verdient deze investering. Dat het in het hart van onze stad ligt, is een enorme troef. Die troef willen met dit nieuwe gebouw en de vernieuwde omgeving nog meer versterken.”

Het stationsproject moet, als alles goed gaat, in 2030 zijn afgewerkt. Beelden van hoe het nieuwe station eruit zal zien, zijn er helaas nog niet. In niet-coronatijden stappen op weekdagen dagelijks 8.600 reizigers op in Kortrijk. Vanuit het station rijden er IC-treinen richting Gent, Antwerpen en Brussel en regionale verbindingen naar Poperinge, Brugge, Doornik, Moeskroen en zelfs het Franse Rijsel.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.